Overslaan en naar de inhoud gaan

De onmisbare onderzoeker

Adformatie introduceert de Adformatie Top 100 van Onmisbare Mensen in het Vak. Maar wat heet ‘Onmisbaar’ en wat is ‘het Vak’?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vooral ‘creatieven' (20%) en ‘marketing/adverteerders’ (20%) zijn kennelijk voor ‘het Vak’ onontbeerlijk. Zelf heb ik ook de top 100 gehaald, maar blijkbaar niet als onderzoeker. Terwijl ik denk dat onderzoek toch echt onmisbaar is voor het ‘reclame/media/marketing vak’. Onderzoekers moet je in de top 100 met een lantaarntje zoeken. Als ik Roland van der Vorst (6), Giep Franzen (16), Jan Bouts (32), mijzelf (59) en Coen Kempen (83) tot de onmisbare onderzoekers reken stopt de teller bij 5%*.

related partner content for mobile comes here

Dat is te weinig. Zonder onderzoek zou je naar mijn mening zelfs helemaal niet van ‘een Vak’ mogen spreken. Toen Fred van Raaij (samen met ras onderzoeker Fred Bronner) vorig jaar de Grand Coq d’Honneur kreeg uitgereikt zei hij: ‘Toen ik begon werd reclame gezien als een Mulo-vak. Inmiddels is het voor een deel ook een academisch vak. Er is dus veel gebeurd. Gelukkig.’

Waarom staan Fred van Raaij en Fred Bronner niet in die top 100? Of Leendert van Meerem met zijn ‘special AMMA’? Marion Appel, Paul van Niekerk, Irena Petric, Bas de Vos, Arie den Boon, Frits Spangenberg, Piet Hein van Dam? Met excuses aan al die andere ongenoemde onderzoekers die samen reclame/media/marketing tot ‘het Vak’ maken.

Is het omdat onderzoekers worden vergeten doordat ze in stilte op de achtergrond hun werk doen? Omdat anderen met de rapporten, de cijfers en de eer aan de haal gaan? Omdat onderzoek te moeilijk is om je serieus in te verdiepen? Omdat de ‘creatieven’ er de pé in hebben als er weer een campagne-concept is afgetest? Of omdat de dagelijkse aanwezigheid van goede en betrouwbare cijfers en ‘currencies’ voor vanzelfsprekend wordt gehouden?

Het wordt tijd voor een herwaardering van het reclame- en mediaonderzoek. Ooit heb ik het boekje ‘Per week wijzer’ geschreven. Voor mijn collega’s die geen tijd of geen zin hadden om zich in onderzoek te verdiepen schreef ik elke week een A4-tje met een onderzoekssamenvatting. Ik ga proberen om dat op deze plek weer te doen. Want onderzoek is onmisbaar voor uw ‘Vak’. En er zijn in Nederland en daarbuiten hele slimme en leuke en onmisbare onderzoekers (m/v). En daarvan mogen er volgend jaar best wat meer in de top 100.

*Ze hebben uiteraard veel meer verdiensten, maar in elk geval een onderzoekshart.

John Faasse

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in