Overslaan en naar de inhoud gaan

De invloed van sociale media op crisiscommunicatie

De aanpak van een crisis op een communicatieafdeling anno 2013 is veranderd. Sociale media beïnvloeden de manier waarop…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marco, waarom is crisiscommunicatie niet meer zoals vroeger?
M: ‘De zichtbaarheid van rampen en crises is de afgelopen jaren toegenomen. Binnen no-time is heel Nederland of zelfs de hele wereld op de hoogte. De snelheid en deelbaarheid van het internet is daar grotendeels de oorzaak van. De ervaring is dat bij ieder incident het optreden van bedrijf/overheid, onder een vergrootglas ligt.’

related partner content for mobile comes here

V: Hoe kun je daar als bedrijf of overheid op inspelen?
M: ‘De belangrijkste spelregel is om zo snel mogelijk te reageren. Het gaat hierbij niet per se om het naar buiten brengen van feiten met betrekking tot een crisis, maar ook om procesinformatie. Vroeger wachtten we totdat bepaalde dingen onderzocht waren en we de feiten op een rijtje hadden met communiceren, dat moet nu veel proactiever. Het is van belang om meteen te reageren als er iets aan de hand is.’

V: Hoe kun je hierbij gebruik maken van sociale media?
M: ‘Soms worden er wel een half miljoen tweets geplaatst over een crisis, dit geeft ook het belang aan van sociale media bij crisiscommunicatie. Het is van belang vooral goed te luisteren en te kijken wie wat zegt, en op welk platform. Hierdoor kun je zien wat er leeft en kun je de belangrijkste vragen beantwoorden en misverstanden uit de weg ruimen. Op sociale media sta je realtime in contact met de mensen die je probeert te bereiken.’

V: Wat zijn de risico’s bij het gebruik maken van sociale media voor crisiscommunicatie?
M: ‘Soms worden er foto’s geupload die zijn gemanipuleerd. Ook worden er weleens filmpjes geplaatst die uit de context zijn gehaald. Het is van belang kritisch te kijken naar wat mensen uploaden en naar welke informatie zij over een gebeurtenis naar buiten brengen, deze informatie is lang niet altijd juist. Je moet je in dit opzicht niet blind laten leiden door wat er over de crisis gezegd wordt op sociale media.’

Meer weten over de invloed van sociale media op crisiscommunicatie? Marco Leeuwerink geeft samen met Renate den Elzen een workshop tijdens de op 1 oktober. In totaal worden er die dag twaalf workshops gegeven. Als je je vóór 1 augustus , dan krijg je één workshop gratis!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in