Conflict Consumentenbond en Lotto
De consumentenorganisatie liet zaterdag weten de hulp van banken in te roepen om de actie tegen te houden. Deelnemers aan de Lotto kregen begin deze maand een brief in de bus. De kansspelorganisatie ging er van uit dat al haar deelnemers mee willen doen met de vijf extra trekkingen. Zo niet, dan konden zij de automatische afschrijving van de extra trekkingen tegenhouden door een antwoordkaart op te sturen. De Consumentenbond kreeg verschillende klachten over deze handelwijze. De brief zou onduidelijk zijn en zou mensen die met vakantie waren geen keuze hebben geboden. Na overleg tussen de bond en Lotto kwam het tot een compromis. In een paginagrote advertentie in alle dagbladen zou Lotto zaterdag aankondigen de machtiging na dit jaar niet meer voor extra trekkingen te gebruiken. Daarnaast zou het een duidelijke uitleg over de decembertrekkingen bevatten. In de advertentie stond echter geen woord over het gebruik van de machtigingen volgend jaar. Volgens woordvoerder Van Kouwen van de Consumentenbond dwong Lotto bovendien deelnemers op een agressieve manier tot een keuze. De automatische afschrijving is juist een service, zo meent Lotto. ‘Want’, zo staat er in de advertentie, ‘We voorkomen een rampscenario: stel, uw geluksgetallen worden getrokken tijdens een extra trekking. Maar u speelt niet mee. U bent vergeten u aan te melden, net even op vakantie geweest ...’.
De Consumentenbond neemt daarom contact op met de Nederlandse banken met het voorstel geen extra geld af te schrijven van de rekening van de deelnemers. De Vereniging van Nederlandse Banken (NVB) heeft vorige week al laten weten dat een extra decembertrekking in strijd is met de regels. Volgens de banken is deze situatie de omgekeerde wereld en maakt Lotto oneigenlijk gebruik van de machtigingen. De Consumentbond gaat nu alle loterijen onderzoeken of zij ook van deze handelwijze gebruikmaken. (Bron: ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid