Overslaan en naar de inhoud gaan

[Case] Hoe je met twee verschillende sokken Alzheimer op de kaart krijgt

Sabre-nominaties 2016: de case van LEWIS
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Opvallend was-ie zeker, de case met . Reclamebureau N=5 bedacht het concept, LEWIS deed de pr. Het leverde het bureau een nominatie op voor de Sabre Awards

related partner content for mobile comes here

Opdrachtgever:
Alzheimer Lab

Bureaus:
LEWIS en N=5

Verantwoordelijk bij bureau:
Gijs Moonen

Doelstelling:
Taboes rondom Alzheimer doorbreken, bewustwording creëren en geld inzamelen  voor het benodigde onderzoek naar de ziekte.

Aanpak:

  • In de weken voorafgaand aan de lancering van de campagne, heeft LEWIS achtergrondartikelen gepitcht om Alzheimer op de publieke agenda te zetten. Er zijn interviews met onderzoekers (professor dr. Scheltens) en patiënten (of hun familieleden) gepubliceerd om informatie over de ziekte zelf, jonge patiënten en het belang van onderzoek te verspreiden.
  • Enkele dagen voor de start van de campagne hebben verschillende bekende Nederlanders en journalisten een paar Alzheimer SOCKS, speciaal ontworpen door modeontwerpers Mart Visser en wijlen Frans Molenaar, gekregen van LEWIS. In een begeleidende brief werd uitgelegd wat het belang van deze campagne was en waarom we hun hulp nodig hadden om op de kaart te zetten.
  • Op Wereld Alzheimer Dag werd de campagne gelanceerd, waarop deze vrijwel direct trending werd op Nederlandse social mediakanalen. Beroemdheden, politici en klanten deelden foto’s van hun Alzheimer SOCKS. De Nederlandse media pikten het verhaal al gauw op, waardoor het item werd besproken in verschillende primetime uitzendingen op televisie en radio, van nieuwsbulletins tot lifestyle- en sportprogramma’s. 

Resultaten:
De campagne doorbrak het taboe rondom Alzheimer en was een veelbesproken onderwerp in Nederland. Binnen de eerste paar dagen zijn er naar schatting 2,1 miljoen social media uitingen geteld en bekende Nederlanders, online influencers en de pers omarmden het initiatief. De campagne met ‘sockfies’ ging viral en trok massaal de media-aandacht, met publicaties in kranten en uitingen op televisie, radio en internet tot resultaat.

Resultaten binnen 14 dagen:

  • 2.5+ miljoen geschatte uitingen via 1.000+ Twitter mentions
  • 350+ Instagram-posts
  • 8 nationale tv- en radio items
  • 10+ achtergrondartikelen in print
  • 30+ online artikelen
  • Nederlandse politicus Alexander Pechtold droeg de Alzheimer SOCKS op het Binnenhof
  • 20+ andere CEO’s, Nederlandse tv, sport en mode-bekendheden droegen Alzheimer SOCKS en deelden hun support online
  • Tijdens de campagneperiode is 90% van het beschikbare aantal sokken verkocht
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in