Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestedingen autoreclame met 6 procent in de min

Volgens onderzoeksbureau Adfact is er een verband tussen de afnemende reclamebestedingen en de vandaag gestarte AutoRAI.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse mediabestedingen aan reclamecampagnes voor personenauto’s zijn in het eerste kwartaal van 2015 gedaald. In de eerste drie maanden werd er voor bijna 80 miljoen euro aan offline mediawaarde geregistreerd. Dat is een afname van 6% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2014, zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact. Automerken besteedden vooral minder aan buitenreclame. Tv blijft het populairste medium. Opvallend is verder de sterke afname van reclamebestedingen voor C-segment en D-SUV’s. Renault is momenteel de grootste adverteerder onder de automerken.

related partner content for mobile comes here

Adfact ziet een verband tussen de afnemende reclamebestedingen en de vandaag gestarte AutoRAI. Door de economische crisis werd de vorige editie afgelast. Volgens Lars de Vries van Adfact willen auto-importeurs blijkbaar weer goed voor de dag komen. ‘En dat kost geld. Dat lijkt ten koste te gaan van het mediabudget. De autotentoonstelling zorgt niet voor een extra impuls. Sterker nog, vooralsnog er is geen enkel automerk met uitzondering van één radio campagne van Hyundai,  die met campagnes inhaakt op dit evenement.’

In het eerste kwartaal van het jaar 2013 werd nog 79,3 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd binnen de offline media (TV, radio, print, buitenreclame, bioscoop). In de eerste drie maanden van 2014 stond de teller op 85 miljoen en in 2015 blijft de teller dus steken op bijna 80 miljoen.

Volgens schattingen van Adfact besteedden de auto-importeurs vorig jaar circa 60 miljoen euro aan online campagnes (banners en pre-rolls). Daaruit is af te leiden dat online adverteren na tv het belangrijkste mediumtype is voor auto-importeurs. De verwachting is dat dit jaar zal toenemen. Precieze cijfers zijn in markt niet bekend, omdat internationale partijen als Google niet bereid zijn informatie te delen

Renault was in het eerste kwartaal van 2015 met 7,5 miljoen euro de grootste autoadverteerder, gevolgd door Peugeot (6,3 miljoen) en Ford (5,8 miljoen). Renault, Nissan en Hyundai besteedden meer in vergelijking met het eerste kwartaal 2014. Nissan staat zelfs in de top-5. Opmerkelijk is de daling van Mitsubishi en Audi. Op modelniveau is de hoogste mediawaarde geregistreerd voor de nieuwe Ford Mondeo (3 miljoen euro) gevolgd door de Peugeot 208 (2,9 miljoen euro) en de Skoda Fabia (2,7 miljoen euro).


Top 5 Q1 2015 (in mln. euro’s)
1. Renault 7,5
2. Peugeot 6,3 
3. Ford 5,8 
4. Nissan 5,4
5. Opel 4,6

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in