Overslaan en naar de inhoud gaan

3 inzichten die je overeind houden als communicatieprof

Er komt veel op je af: scrummen, accountable werken, alignment, de organisatie communicatiever maken...
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je moet de sociale mediakennis up-to-date houden en natuurlijk de regiefunctie niet uit het oog verliezen. Trusted advisor en sparringpartner voor het management, doe je daar nog bij. De vraag is hoe je hier in de praktijk van alledag mee omgaat.

related partner content for mobile comes here

Het begint met een andere blik op je beroepspraktijk. Een die niet uitgaat van de oplossingen die de ‘scrum’ of ‘alignment’ biedt, maar een die uitgaat van de complexiteit die eronder zit.

Hieronder drie perspectieven die je helpen om anders te kijken naar je vakgebied. Perspectieven waardoor je minder weet, maar meer begrijpt.

1) Overzichtelijk wordt complex

We leven in een complexe, verweven maatschappij. Een die zich niet makkelijk laat omschrijven of typeren. Organisaties moeten hierin snel bewegen, op de situatie inspelen, zich aanpassen. Groeien. Krimpen. En gedurende de dag komt er een onmetelijke hoeveelheid data op ons af.

Natuurlijk snappen en weten we steeds meer. Maar het grappige van kennis is dat hoe meer je weet, hoe meer je ook weet wat je niet weet. En niet weten, daar houden we niet van. Want we willen het graag snappen en vervolgens actie ondernemen. We zijn tenslotte echte professionals.

Maar het draait niet om het snappen, maar om het niet-snappen. Onderken dat je inderdaad niet weet hoe je er voor zorgt dat de medewerkers de strategie willen begrijpen en ernaar gaan handelen. En dat het een raadsel is waarom je reputatie 1.24 punt gestegen is. Waarom? Omdat je dan pas open staat voor de omgeving. Of, zoals een topman van IBM het zegt: “The recognition of complexity is at its core a view of the world that makes us more humble and more open.”

2) Communicatie wordt organisatie en maatschappij

En als we eenmaal met onze handen in het haar zitten, omdat we het niet meer begrijpen, zetten we stap twee. We gaan het woord communicatie vermijden. We gaan het niet meer de hele tijd over onszelf hebben. We gaan het over twee andere dingen hebben. We gaan proberen onze omgeving te begrijpen. Die van de organisatie en de maatschappij. Hoe werkt de organisatie? Wat doet HR? En wat de afdeling marketing? Hoe sluit ik daar bij aan? Wat voeg ik hieraan toe? Welke issues spelen er precies? En wat speelt er buiten de organisatie? We gaan naar buiten. Praten met een klant. Een toezichthouder. Koekje erbij?

3) Binnen wordt buiten en buiten wordt binnen

En als we deze gesprekken hebben gehad, stoppen we met de begrippen ‘binnen’ en ’buiten’. We maken geen onderscheid meer tussen deze twee. Omdat dit onderscheid ons denken lijkt te helpen, maar in feite alleen maar begrenst. Axioma’s als: eerst intern en dan extern, of: binnen beginnen is buiten winnen, laten we los. Dit zijn de waarheden van de oude wereld. Een overzichtelijke wereld. Maar niet meer één waarin we leven. Het draait om verbinden. Het gaat erom dat je binnen en buiten in samenhang ziet. In alle complexiteit dan natuurlijk. 

Omdat je de complexiteit en onzekerheid opzoekt, snap je wat je moet met scrummen. Met alignment. Met het trusted advisor zijn. Je begrijpt dat het in de wereld van vandaag niet draait om het hebben van communicatiekennis, maar om het begrijpen hoe communicatie samenhangt met andere disciplines, met de organisatie en met de wereld om de organisatie heen.

Op 20 mei 2014 verzorgt Huug Barendrecht en Michel Kok tijdens de workshopdag een sessie over hoe je als communicatieprofessional verder kan professionaliseren. .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in