Overslaan en naar de inhoud gaan

'Even Apeldoorn bellen', ‘Goeiemoggel’ en ‘Geen bommetje’ weet millennials niet echt te raken

Vroeger was alles beter. Maar geldt dat ook voor reclame?
Commercial 'lijnentrekker' uit 1992
Commercial 'lijnentrekker' uit 1992
© Centraal Beheer
Commercial 'lijnentrekker' uit 1992
Commercial 'lijnentrekker' uit 1992
© Centraal Beheer

De Stichting Adverteerdersjury Nederland | SAN bestaat 30 jaar en reikt op 23 mei aanstaande naast de jaarlijkse SAN Accenten ook een speciale prijs uit voor de beste drie Reclameparels van de afgelopen 30 jaar. Ron Schneider, bestuurslid bij de SAN: ‘We waren heel benieuwd hoe bekroonde reclameklassiekers in de huidige tijdsgeest zouden scoren.’ MetrixLab deed onderzoek onder millennials en ontdekte dat de likeability blijft, maar dat de commercials het bij millennials moeilijk hebben om de aandacht te trekken en vast te houden.

related partner content for mobile comes here

Andy Santegoeds, reclameonderzoeker bij MetrixLab, legt uit: ‘Humor als drijvende kracht achter reclame blijkt tijdloos. Om de aandacht te trekken is het echter belangrijk dat de boodschap verpakt is in de vormtaal van nu.’ Uit het onderzoek blijkt dat zelfs een traditioneel lastig te bereiken doelgroep als millennials de Reclameparels waardeert, maar het trekken en vasthouden van aandacht moeilijk blijkt voor de commercials.

Goeiemoggel!

Niet tot het einde toe kijken

Onderzoeksbureau MetrixLab onderzocht in samenwerking met de SAN de effectiviteit van de ‘Goeiemoggel’-campagne van KPN, ‘Geen Bommetje’ van Melkunie en ‘Even Apeldoorn Bellen’ van Centraal Beheer in de huidige tijdsgeest. De bekroonde campagnes zijn genomineerd uit alle ingezonden iconische reclames van de afgelopen 30 jaar, voor de Eenmalige Jubileumcategorie ‘De Reclameparels’. De commercials werden in het onderzoek voorgelegd aan millennials (18 tot 34 jaar).

De Reclameparels werden niet tot het einde afgekeken en het merk werd vaak niet spontaan herinnerd. De aandacht voor deze commercials onder millennials scoort daarmee zo’n 30 procent lager dan de benchmark. De commercials scoren wel bovengemiddeld goed op likeability en onderscheidend vermogen.

Ik heb nog zo gezegd...

Vormtaal

Millennials waarderen de humor in de Reclameparels. ‘De reclame vertelt iets wat je echt onthoudt’, geeft één van de respondenten aan. Toch weten de commercials slechts beperkt de aandacht te trekken en de merkboodschap te laden. De basis van creativiteit blijft overeind, maar ‘goeiemoggel’ en ‘geen bommetje’ lijken te ver af te staan van de huidige vormtaal van merken die millennials weet te raken. Een achteraf voorspelbare uitkomst, gezien de trend dat sterke merken het best tot leven komen in een merkwereld die ze zelf gecreëerd hebben. Die merkwereld is nu anders dan een decennium geleden, waardoor consumenten de brand assets en karakteristieke vormelementen niet goed meer herkennen.

Santegoeds: ‘Daarnaast is het medialandschap de laatste 10 jaar enorm veranderd en heeft ook dit de manier waarop consumenten boodschappen verwerken beïnvloedt. Zeker bij jongeren is dat effect heel sterk. Natuurlijk ingegeven door het veelvuldig gebruik van sociale media. Humor als zodanig spreekt mensen nog steeds aan, maar de vorm waarin de boodschap verpakt is dan weer niet. Dat is de tijdgeest.’

Commercial Egel (1992) - Even Apeldoorn bellen - Centraal Beheer

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Scato van Opstall

Doe al die open deuren even dicht graag, het tocht enorm hier.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in