Overslaan en naar de inhoud gaan

Leren van racistische reclames uit het verleden: ‘Niet schuld betuigen, maar erkennen’

BVA-onderzoek concludeert: ‘Maak bewuste keuzes, want het effect van reclame op onze beeldvorming is enorm groot.’
Racistische reclames uit de oude doos
Racistische reclames uit de oude doos
Racistische reclames uit de oude doos
Racistische reclames uit de oude doos

Merkreclame heeft bedoeld of onbedoeld een groot effect op hoe we in Nederland met elkaar samen leven. Reclames produceren beelden die mensen – zonder dat ze zich daar bewust van zijn - gebruiken in hun opvattingen en in hun gedrag. En: Nederland kent een lange geschiedenis van racistische reclames en van reclames die groepen uitsluit. Dat zijn twee van de belangrijkste conclusies die getrokken worden uit het onderzoek ‘Beeldvormend: Racisme in Nederlandse reclames. Dat onderzoek kwam tot stand op initiatief van BVA (Bond van Adverteerders) en werd uitgevoerd door Inger Leemans en Jan Hein Furnée, beiden hoogleraar cultuurgeschiedenis aan respectievelijk de Vrije Universiteit (Amsterdam) en de Radboud Universiteit (Nijmegen).

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in