Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorspellend verkopen

Futurologie, trendwatching en forecasting zijn big business. De methodologie die geleid heeft tot de blik op de toekomst is meestal niet te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Accurate marketingvoorspellingen zijn zeldzaam. Als 30 tot 40% van de gedane voorspellingen realiteit wordt, is er al sprake van een zeer adequate voorspelling van de toekomstige werkelijkheid. Amerikanen domineren de voorspellersmarkt maar er zijn ook een paar gerenommeerde voorspellers in het verre oosten, Scandinavië en Groot-Brittannië. De benaderingen variëren van een intuïtieve beschrijving van trends à la Faith Popcorn tot een meer statistisch-analytische bewerking van talloze gegevens waar de trends uit te voorschijn moeten komen. Alle methoden - zowel de gedetailleerde econometrische modellen als bijvoorbeeld het identificeren en interviewen van style leaders - zo belangrijk in lifestyle-sectoren - kunnen gegevens opleveren, maar zoals gezegd: de resultaten zijn (nog) niet altijd geweldig. De bedoeling is uiteindelijk niet echt om de toekomst te voorspellen maar om deze te beïnvloeden. Faith Popcorn (1-3) en The Intelligence Factory (4 -10) wilden in 2001 in het volgende wel eens zien gebeuren:

related partner content for mobile comes here

1. Signing up (tekenen) voor een merk, levert levenslang korting;

2. Internetgrutters komen met menu's en bijbehorende ingrediënten voor de hele week;

3. Films komen op je scherm volgens je eigen voorkeur;

4. Science fiction wordt werkelijkheid (draagbare computers, spraakherkenning);

5. De bevolking vergrijst, let op de groep die wanhopig het tij wil tegenhouden;

6. Grenzen vervagen tussen media en commercie;

7. Brand me, mensen willen een eigen verpakking en eigen payoffs ( wie ben ik in het kort);

8. Op zoek naar dragers voor je boodschap, pas dan op voor pratende benzinepompen, voor sprekende vitrines met voedsel en drank en voor mensen die auto's of zichzelf als billboard verhuren;

9. Pingelen komt terug;

10. Mensen hebben al gratis muziek via internet, nu willen ze meer - maar wel voor niets.

< SIZE=1>Bron: strategieseurope, nr. 4, januari 2001<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in