Voedingscentrum roept op tot betere voorlichting


Bedrijven uit de levensmiddelensector dingen jaarlijks mee naar de begerenswaardige prijs, die wordt uitgeloofd door het Voedingscentrum. Voorwaarde is dat de inzending een nieuw product betreft dat bijdraagt aan de gezondheid van de Nederlandse bevolking. En dit was volgens de jury zeker het geval bij de Iglo Zelfmaakgerechten.
Als tegenwicht in een wereld vol eetbare verleidingen blijft eerlijke voorlichting over eten broodnodig. Jacqueline Vink van het Voedingscentrum riep alle fabrikanten op om ervoor te zorgen dat relevante informatie duidelijk zichtbaar op de verpakking staat: 'De hoeveelheid en soort vet in een product kun je niet proeven. Duidelijke en volledige informatie is nodig; de consument heeft recht om te weten wat hij eet'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoedingsmiddelenfabrikanten zouden daarnaast nog meer aandacht kunnen geven aan het aspect gezond. Jacqueline Vink: 'Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat 67 procent van de consumenten vindt dat eten vooral lekker moet zijn, maar bijna evenveel – 63 procent - vindt dat eten vooral gezond moet zijn!'. Yvonne van Sluys, directeur Voedingscentrum, riep marketeers op hun verleidingskunsten te gebruiken om consumenten ertoe te bewegen gezondere producten te kopen.
Voorafgaand aan de uitreiking van de Jaarprijs Goede Voeding bogen enkele experts zich over 'De Kunst van het Verleiden'. Tijdens het mini-symposium spraken vier deskundigen over 'De Kunst van het Verleiden'. Om de consument te verleiden tot de aankoop van nieuwe producten moeten volgens deze experts de juiste zintuigen worden aangesproken (Bob Cramwinckel, Centrum voor Smaakonderzoek) en moet de communicatie naar de consument toe eenvoudig en herkenbaar zijn (Charles Borremans, DraftWorldwide Nederland). Verder speelt ook een uniek, innovatief productconcept (Corinne Goenee, Innovaction) een grote rol bij de kunst van het verleiden. Om de consument te bewegen tot een aanpassing van het eetpatroon is volgens Liesbeth Riester (Psyma) een opvallende aanpak en het hanteren van haalbare perspectieven onontbeerlijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid