Overslaan en naar de inhoud gaan

Voedingscentrum roept op tot betere voorlichting

IgloMora is uitgeroepen tot winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding 2002. Het bedrijf ontving de prijs van het Voedingscentrum voor de drie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bedrijven uit de levensmiddelensector dingen jaarlijks mee naar de begerenswaardige prijs, die wordt uitgeloofd door het Voedingscentrum. Voorwaarde is dat de inzending een nieuw product betreft dat bijdraagt aan de gezondheid van de Nederlandse bevolking. En dit was volgens de jury zeker het geval bij de Iglo Zelfmaakgerechten.

related partner content for mobile comes here

Als tegenwicht in een wereld vol eetbare verleidingen blijft eerlijke voorlichting over eten broodnodig. Jacqueline Vink van het Voedingscentrum riep alle fabrikanten op om ervoor te zorgen dat relevante informatie duidelijk zichtbaar op de verpakking staat: 'De hoeveelheid en soort vet in een product kun je niet proeven. Duidelijke en volledige informatie is nodig; de consument heeft recht om te weten wat hij eet'.

Voedingsmiddelenfabrikanten zouden daarnaast nog meer aandacht kunnen geven aan het aspect gezond. Jacqueline Vink: 'Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat 67 procent van de consumenten vindt dat eten vooral lekker moet zijn, maar bijna evenveel – 63 procent - vindt dat eten vooral gezond moet zijn!'. Yvonne van Sluys, directeur Voedingscentrum, riep marketeers op hun verleidingskunsten te gebruiken om consumenten ertoe te bewegen gezondere producten te kopen.

Voorafgaand aan de uitreiking van de Jaarprijs Goede Voeding bogen enkele experts zich over 'De Kunst van het Verleiden'. Tijdens het mini-symposium spraken vier deskundigen over 'De Kunst van het Verleiden'. Om de consument te verleiden tot de aankoop van nieuwe producten moeten volgens deze experts de juiste zintuigen worden aangesproken (Bob Cramwinckel, Centrum voor Smaakonderzoek) en moet de communicatie naar de consument toe eenvoudig en herkenbaar zijn (Charles Borremans, DraftWorldwide Nederland). Verder speelt ook een uniek, innovatief productconcept (Corinne Goenee, Innovaction) een grote rol bij de kunst van het verleiden. Om de consument te bewegen tot een aanpassing van het eetpatroon is volgens Liesbeth Riester (Psyma) een opvallende aanpak en het hanteren van haalbare perspectieven onontbeerlijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in