Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument zoekt relatie met reclamefiguur

Commercials zorgen voor een sterke binding met de consument indien de consument een ‘parasociale’ relatie ervaart met de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Recent is drs. Loes Wijnen (24) cum laude afgestudeerd in Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Voor haar scriptie deed zij onderzoek naar parasociale relaties met reclamepersonages met betrekking tot reclame effectiviteit.

related partner content for mobile comes here

Het hebben van een parasociale relatie betekent dat de kijker een eenzijdige interpersoonlijke relatie voelt met een of meerdere mediafiguren. De mediafiguur wordt een soort bekende van de kijker waardoor de kijker de mediapersoon vertrouwt en waardeert.
Tot voor kort zijn de parasociale relaties alleen onderzocht bij televisieprogramma’s: soapseries, nieuwsprogramma’s en thuiswinkelprogramma’s. Reclame is daarin tot nu toe niet meegenomen. Nooit eerder is onderzocht of de effecten die bij soaps zijn aangetoond ook bij reclame bestaan, aldus de onderzoekster.

Een parasociale relatie is te stimuleren door de kijker de kans te geven de personages te observeren en te interpreteren om hen zo te leren ‘kennen’. Verschillende reclamespots met dezelfde steeds terugkerende hoofdpersoon, maakt dit goed mogelijk. Dit onderzoek richtte zich daarom op Mora- en Amstel-commercials. Ook waargenomen echtheid en waargenomen gelijkheid maken het makkelijker voor de kijker om een parasociale relatie te ervaren.
Het onderzoek toont aan dat wanneer een consument een parasociale relatie voelt met een reclamepersonage de volgende effecten optreden:

  • consumenten proberen vaker met de commercial in aanraking te komen, omdat de reclamefilm een contactmoment is met de pseudo-vriend. Het bereik van de commercial is dus groter.
  • Het bekende personage genereert meer aandacht. De kijker heeft tevens meer aandacht voor de reclamefilm zelf en voor het merk.
  • De attitude ten opzichte van de reclamefiguur en de commercial is positiever.
  • De attitude ten opzichte van het merk wordt tevens positiever, mits de gevoelde parasociale relatie intens is.

Het bleek bij deze effecten niet uit te maken of de sekse van het reclamepersonages overeenkomstig was aan die van de kijker en of de reclamefiguur recht in de camera spreekt.

Drs. Loes Wijnen werkt momenteel als communicatieadviseur bij In’tent BV, bureau voor belevingscommunicatie. Loes is gevraagd door de Universiteit van Amsterdam een artikel over haar scriptieonderzoek te publiceren in het internationale onderzoekstijdschrift Journal of Broadcasting and Electronic Media. Tevens spreekt ze 28 november 2002 over dit onderwerp op het Nationale Communicatiecongres met het thema Full Contact.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in