Overslaan en naar de inhoud gaan

Versoepeling reclameregels voor medicijnen verworpen

Het Europees Parlement wijst een voorstel af om de advertentieregels voor medicijnen te versoepelen. Het gaat om medicijnen op recept voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het voorstel van de Europese Commissie zouden bedrijven zoals Glaxo-SmithKline en AstraZeneca gedurende een proefperiode meer mogelijkheden krijgen om reclame te maken voor hun producten. Het parlement verwierp het voorstel met 494 stemmen tegen en 42 stemmen voor. Volgens een woordvoerder van eurocommissaris Liikanen zal de Commissie blijven ijveren om adverteren voor de farmaciesector gemakkelijker te maken zonder dat de EU het Amerikaanse reclameregime overneemt.

related partner content for mobile comes here

Volgens de Britse parlementariër Stihler moet het doel niet zijn zoveel mogelijk medicijnen te verkopen, maar verantwoord gebruik te stimuleren. In de VS zijn de tien bestverkochte medicijnen tevens de tien medicijnen waarvoor de meeste reclame wordt gemaakt. 'Die weg willen wij hier niet op.'

Het parlement ging wel akkoord met het commissievoorstel om sneller goedkeuring te geven voor de introductie van nieuwe medicijnen. De Commissie maakt zich sterk voor het verbeteren van de concurrentiepositie van de Europese farmaciesector. In de EU wordt jaarlijks voor euro 80 mrd aan medicijnen omgezet.

> Bron: Het Financieele Dagblad

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in