Overslaan en naar de inhoud gaan

Verantwoorde sponsoring?

Bavaria is na hun veelbesproken WK-actie met de Oranje Bavariababes, terecht overladen met prijzen. Het bierbedrijf uit Brabant kreeg…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een dergelijk jaloersmakend resultaat in waardering en omzet inspireert ongetwijfeld ook andere merken om Bavaria te gaan verslaan met nog meer spraakmakende en grensverleggende sponsoracties. Bavaria is het inmiddels aan hun stand verplicht een volgende stunt te bedenken. Maar moeten we dat willen als sponsor/communicatiebranche? Kon de actie van Bavaria wel door de beugel? Niet alleen beoordeeld door de ogen van de wereldvoetbalbond FIFA, maar wat vinden wij nu als branche? Als de prijzen - en de gezaghebbende partijen die ze toewijzen - richtinggevend zijn, is het antwoord eenvoudigweg ‘Ja’!

related partner content for mobile comes here

Maar om die vraag goed te kunnen beantwoorden, moeten we eerst als sponsorbranche vaststellen wat de regels zijn. Vergelijkbaar met de reclamebranche. Daar bestaat een reclamecode, daar zijn belangenverenigingen als VEA, BVA en CMC. En daar is een strenge toezichthouder, de Stichting Reclame Code die er voor zorgt dat de door de branche zelfgemaakte afspraken in de praktijk ook worden nageleefd. In een tijd waarin naar verwachting de “paid media” steeds meer wordt vervangen door “earned media” zal het belang van sponsoring alleen maar toenemen. En daarmee ook de verantwoordelijkheid van de sponsorbranche en de noodzaak tot verdergaande zelfregulering. Of wachten we weer op beperkende regels uit Europa?

Vreemd genoeg blijft het heel lastig om deze branche te organiseren. De 'vrijheid blijheid' regeert. Het recht van de brutaalste. En een keer per jaar vieren we samen feest tijdens de uitreiking van de Sponsorringen. Maar waarom neemt niemand zijn verantwoordelijkheid? Waarom maken we samen geen regels waar partijen zich aan moeten houden? Waarom leren we niet beter van elkaar?

Sponsoring wordt langzaam volwassen maar de organisatie blijft steken in de vorige eeuw. Sponsoring dient een normaal onderdeel te zijn van de communicatie- en marketingmix. En dient zoals alle communicatie-uitingen, de visie en strategie van de sponsor verder te brengen. Weinig gesponsorde partijen begrijpen dit en nog minder handelen daarnaar. Een sponsor dient zich op zijn beurt verantwoord te gedragen. Ook in het belang van andere sponsoren en hun gesponsorde partijen. Contracten moeten geëerbiedigd worden. De schade die door wild-west acties wordt aangericht aan de waarde van sportcontracten kon macro wel eens veel groter zijn dan de microwinst van de individuele sponsor. Zolang sportmarketingkantoren de handen niet ineen slaan en sponsoren elkaar niet opzoeken zullen we het antwoord op de vraag wat wel en niet kan, heel lastig kunnen beantwoorden. Het lijkt mij hoog tijd voor een volwassen branche-organisatie en een wijze sponsorcode! Overigens blijf ik zeer benieuwd naar de nieuwe Bavaria-actie!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in