Overslaan en naar de inhoud gaan

Turpin: Focus en globaliseer

Dominique Turpin, president van de business school IMD in Lausanne geeft in het juninummer van Tijdschrift voor Marketing zijn boodschap…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Wat is in uw ogen de belangrijkste eigenschap die een marketeer in het licht van de huidige ontwikkelingen moet bezitten?’

related partner content for mobile comes here

Dominique Turpin: ‘Een marketeer moet nieuwsgierig zijn en veel om zich heen kijken. Het is in de huidige wereld absoluut vereist om te kijken naar landen als India, China, Korea en Latijns-Amerika. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen tegen marketeers: de wereld is aan het globaliseren. In zeer snel tempo.

‘Tegelijkertijd moet je in staat zijn om te focussen. De wereld behoort toe aan bedrijven die echt gefocust zijn en die focus kunnen exploiteren op een wereldwijde schaal. Dat is wat TomTom heeft gedaan. Een van de originele uitvinders van de persoonlijke GPS-systemen was Philips. Je kunt je afvragen waarom Philips, of een van de grote Japanse bedrijven als Toshiba of Sony de navigatiesystemen niet opgepakt heeft. Dit is hun core business, dus waarom TomTom en niet Philips of Sony? Omdat Sony een breed scala aan producten heeft.

‘Als je TomTom bent en je hebt maar twee typen producten, en je verliest één procent marktaandeel, dan neem je dat veel serieuzer dan wanneer je een heel portfolio hebt. Kijk naar het succes van Heineken, Heineken is bier. Geen water, geen wijn, alleen maar bier. Heel erg gefocust. En wat ze doen is dat voordeel van die focus uitnutten en exploiteren op een wereldwijde schaal. De wereld verandert, de klant is meer geïnformeerd, merken worden globale spelers en de missie van marketing wordt meer dan ooit om waarden toe te voegen voor de klant en die te communiceren.’

Lees het hele interview met Dominique Turpin in Tijdschrift voor Marketing nummer 6, dat deze week op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in