Overslaan en naar de inhoud gaan

Top 25 websites plaatst volop ongevraagd cookies

Nog maar weinig websites voldoen aan de strengere wetgeving voor cookies. Dat concludeert de Opta in het verslag van een onderzoek onder de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een door telecomwaakhond Opta uitgevoerde quickscan bij de top 25 websites van het Stir internetbereiksonderzoek laat zien dat de sites volop cookies plaatsen. Zou de internetgebruiker alle 25 sites in één browsersessie bezoeken, dan krijgt hij liefst 298 cookies op zijn computer geplaatst. Als de sites in individuele sessies worden bezocht, dan kan dit zelfs oplopen tot 556 cookies.

related partner content for mobile comes here

Nog niet veel websites voldoen ondertussen aan de infromatie- en toestemmingsplicht die met het in werking treden van de 'cookiewet' op 5 juni van kracht is geworden. Zes van de 25 sites informeert de gebruiker actief over de plaatsing van cookies door middel van een zichtbare banner of layer. Slecht één website vraagt toestemming voor het plaatsen van cookies.

De Opta stelt vast dat de online sector in beweging is en dat er initiatief wordt genomen, maar dat de modellen om te informeren en toestemming te vragen langzaam tot stand komen. Ook lijken de ontwikkelingen op de mobiele platformen achter te blijven. Veel organisaties willen eerst weten wat er precies van hen verwacht wordt, voor zij investeren in het aanpassen van systemen.

Een complicatie daarbij vormt dat er inmiddels alternatieven in ontwikkeling zijn, zoals de Do Not Track (DNT) standaard voor de browsers . Hier wordt het ‘volg-me-niet’ verzoek door de browser (besturingssysteem als Explorer, Chrome, Firefox) aan de website gecommuniceerd en kan uit de instelling van de browser worden afgeleid dat de gebruiker geen toestemming geeft tot het plaatsen van cookies.
In het verslag () geeft de Opta aan dat dit op termijn een gebruiksvriendelijke oplossing zou kunnen zijn. 'Tot die tijd moeten organisaties uiteraard voldoen aan de wet.'

Ook zijn er vanuit de branche initiatieven in gang gezet. In Adformatie staat deze week een bericht over het 'display innovation taskorce', een platform dat is opgericht als denktank om alternatieven te ontwikkelen voor het gebruik van cookies in gerichte display advertising. Hierdoor zou Nederland volgens initiatiefnemer Philippe van Ooteghem van online marketingbureau AdLantic een innovatieve voorsprong kunnen nemen op het buitenland, 'juist vanwege die strenge cookiewet'. Bij de alternatieven die worden onderzocht gaat het meer in het bijzonder om targeting door het real-time analyseren van grote hoeveelheden internetadata.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in