Top 25 websites plaatst volop ongevraagd cookies
Een door telecomwaakhond Opta uitgevoerde quickscan bij de top 25 websites van het Stir internetbereiksonderzoek laat zien dat de sites volop cookies plaatsen. Zou de internetgebruiker alle 25 sites in één browsersessie bezoeken, dan krijgt hij liefst 298 cookies op zijn computer geplaatst. Als de sites in individuele sessies worden bezocht, dan kan dit zelfs oplopen tot 556 cookies.
Nog niet veel websites voldoen ondertussen aan de infromatie- en toestemmingsplicht die met het in werking treden van de 'cookiewet' op 5 juni van kracht is geworden. Zes van de 25 sites informeert de gebruiker actief over de plaatsing van cookies door middel van een zichtbare banner of layer. Slecht één website vraagt toestemming voor het plaatsen van cookies.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe Opta stelt vast dat de online sector in beweging is en dat er initiatief wordt genomen, maar dat de modellen om te informeren en toestemming te vragen langzaam tot stand komen. Ook lijken de ontwikkelingen op de mobiele platformen achter te blijven. Veel organisaties willen eerst weten wat er precies van hen verwacht wordt, voor zij investeren in het aanpassen van systemen.
Een complicatie daarbij vormt dat er inmiddels alternatieven in ontwikkeling zijn, zoals de Do Not Track (DNT) standaard voor de browsers . Hier wordt het ‘volg-me-niet’ verzoek door de browser (besturingssysteem als Explorer, Chrome, Firefox) aan de website gecommuniceerd en kan uit de instelling van de browser worden afgeleid dat de gebruiker geen toestemming geeft tot het plaatsen van cookies.
In het verslag (hier te downloaden) geeft de Opta aan dat dit op termijn een gebruiksvriendelijke oplossing zou kunnen zijn. 'Tot die tijd moeten organisaties uiteraard voldoen aan de wet.'
Ook zijn er vanuit de branche initiatieven in gang gezet. In Adformatie staat deze week een bericht over het 'display innovation taskorce', een platform dat is opgericht als denktank om alternatieven te ontwikkelen voor het gebruik van cookies in gerichte display advertising. Hierdoor zou Nederland volgens initiatiefnemer Philippe van Ooteghem van online marketingbureau AdLantic een innovatieve voorsprong kunnen nemen op het buitenland, 'juist vanwege die strenge cookiewet'. Bij de alternatieven die worden onderzocht gaat het meer in het bijzonder om targeting door het real-time analyseren van grote hoeveelheden internetadata.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid