Overslaan en naar de inhoud gaan

Overnames slagen vaker als PR-bureaus zich ermee bemoeien

Goede communicatie verhoogt de kans op succes aantoonbaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stellen de onderzoekers van het M&A Research Centre van de London Cass Business School na hun onderzoek;Selling the story&; waarvoor de communicatiestrategieën van 198 grote fusies en overnames (meer dan 100 miljoen pond) zijn onderzocht. De studie heeft volgens hen een duidelijk verband gevonden tussen tussen de kwaliteit van aankondigingen en de kans van slagen van een overname. Ze kwamen tot soms opvallende conclusies.

Regie loont

Allereerst loont het om de regie over communicatie te nemen. Overnames die met ‘eigen communicatie’ actief naar buiten zijn gebracht, worden in 84 procent van de gevallen succesvol afgerond. Overnames die naar buiten zijn gekomen door vragen van de pers of toezichthouders verlopen slechts in iets meer dan 50 procent van de transacties goed.

Deze bevinding onderstreept volgens de onderzoekers dat het lekken van informatie gevaarlijk is voor het slagen van fusies en overnames.

Pr-bureaus helpen

Daarnaast is gekeken wat het inschakelen van een pr-bureau betekent. Het blijkt dat onderhandelingen waarbij beide partijen werden vertegenwoordigd door pr-bureaus het hoogste slagingspercentage kenden.

Fusies en overnames waarbij slechts één van de twee bedrijven een pr-bureau had ingehuurd waren ook nog succesvoller dan die waarbij geen enkele bureau was betrokken.

Quote van de ceo’s

Ook leiderschap doet ertoe. Aankondigingen waarbij zowel de ceo van de overnemende als over te nemen partij hun mening gaven via quotes hadden het hoogste slagingspercentage, 91 procent.

Mededelingen zonder een statement van de hoogste leider werden in 67 procent van de gevallen met succes voltooid.

Er werd hier wel iets opvallends ontdekt, want overnames met een quote van slechts een van de ceo’s hadden een slagingspercentage van slechts 57 procent. Volgens de onderzoekers wordt de afwezigheid van een van de ceo’s waarschijnlijk uitgelegd als ‘onenigheid’ of problemen rond de overname.

Timing van de communicatie

Het moment op de dag waarop de overname wordt aangekondigd is van invloed. Wie voor de start van de beurs een overname aankondigt, heeft veel meer kans op succes dan degenen die dit later doen.

Deals die bekend worden gemaakt tussen 7.15 en 9.00 uur hebben een slagingskans van 87 procent. Dit daalt tot 64 procent voor de overnames die na 9.00 uur ‘s ochtends naar buiten zijn gebracht.

Belegger beloont rumour

De onderzoekers zeggen verrast te zijn door hun bevinding dat bedrijven die zelf een fusie of overname naar buiten brengen, daar in eerste instantie voor worden afgestraft door beleggers. De onderzoekers zagen dat deze ‘proactieve aankondigingen’ na vijf dagen tot een stijging van 2 procent van de aandelenprijs leidt.

Als het bericht van een overname na speculatie en geruchten naar buiten komt, is de stijging veel hoger, 6 procent De onderzoekers denken dat dit soort speculaties opwinding in de markt veroorzaakt.

Voor het onderzoek werden de communicatiestrategieën van 198 M&A-transacties in het Verenigd Koninkrijk in de periode 1997-2010 onder de loep genomen, waarvan de waarde is ten minste $ 100 miljoen bedroeg.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in