Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet door het dak bij Black Friday

Hoewel Black Friday alleen op vrijdag valt, kiezen veel winkels ervoor aanbiedingen over meerdere dagen te spreiden.
Miniatuurvoorbeeld
Black Friday
© 123rf
Miniatuurvoorbeeld
Black Friday
© 123rf

Het uit Amerika overgewaaide fenomeen Black Friday heeft afgelopen weekend voor veel extra pintransacties gezorgd. Volgens cijfers van Betaalvereniging Nederland trokken Nederlanders op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag bijna 58 miljoen keer hun pasje. Dat is 21 procent meer dan een jaar terug en 16 procent meer dan in een normaal lang weekend.

related partner content for mobile comes here

Hoewel Black Friday alleen op vrijdag valt, kiezen veel winkels ervoor aanbiedingen over meerdere dagen te spreiden. In de cijfers zijn daarom ook transacties van zaterdag, zondag en Cyber Monday meegenomen. Op die laatste dag gaan Amerikanen doorgaans online op jacht naar koopjes voor het feestdagenseizoen.

38 procent meer dan vorig jaar

Ook in Nederland zijn veel bestellingen gedaan via het internet, zoveel zelfs dat PostNL moeite heeft om alles op tijd bezorgd te krijgen. In de eigen app waarschuwt het postbedrijf dat pakketten mogelijk later dan normaal worden afgeleverd.

Er werden de afgelopen dagen via online-betaalplatform iDEAL dik 10 miljoen betalingen verricht. Dat is 38 procent meer dan vorig jaar en 72 procent meer dan normaal. De online-omzet via iDEAL bedroeg ruim 845 miljoen euro, terwijl de pinomzet uitkwam op dik 1,5 miljard euro.

Supermarkten plukken amper vruchten

Betaalvereniging Nederland baseert zich op cijfers van één grote transactieverwerker, equensWorldline. Op basis daarvan is een schatting voor het hele land gemaakt. Cash- en creditcardbetalingen zijn buiten beschouwing gebleven.

Niet alle branches profiteren overigens van Black Friday. Volgens internationaal onderzoek van Stocard, een soort portemonnee-app waarin consumenten klantenkaarten kunnen bewaren, plukken supermarkten bijvoorbeeld amper de vruchten. Ook bouwmarkten scoren nog niet heel goed. Verder blijkt dat het Black Friday-fenomeen in Nederland populairder is dan in België. Hoewel de trends in beide landen vergelijkbaar zijn, zijn de cijfers uit België minder extreem.

 

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in