Overslaan en naar de inhoud gaan

Ombudsman: ‘Digitaal verkeer van overheid met burger schiet te kort’

De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, vindt dat de kwaliteit van het digitaal verkeer tussen overheid en burger te kort schiet.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Brenninkmeijer roept overheden op om hun digitale verkeer kritisch tegen het licht te houden en meer duidelijkheid en meer zekerheid te bieden. Zo is het voor de burgers en bedrijven hoogst onzeker of een emailbericht dat de overheid ontvangen heeft, door dezelfde overheid erkend wordt als bericht. Bovendien stelt de overheid zich vaak vrijblijvend op door bij voorbeeld te stellen: ‘aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen’. Vaak is onduidelijk wanneer een e-mailbericht beantwoord wordt. Daarom is de betekenis van een emailbericht van de overheid voor veel burgers onduidelijk.

related partner content for mobile comes here

Digitaal verkeer is mogelijk via website, webportal, webformulier of e-mailbericht. De ombudsman heeft in zijn onderzoek drie thema’s centraal gesteld: de bereikbaarheid per e-mail, het gebruik van een disclaimer en wat een burger bij e-mailverkeer met de overheid mag verwachten. Voor het onderzoek zijn 104 overheidsinstanties om een reactie gevraagd en is met groepen burgers gesproken over hun ervaringen en verwachtingen.

Lang niet alle overheden die e-mailcontact mogelijk maken, hebben het e-mailverkeer officieel opengesteld zoals de Algemene wet bestuursrecht (Awb) eist. Bovendien strooien overheden volgens de ombudsman ten onrechte rond met disclaimers. Dat is een regel onder een e-mail bericht waarin de overheid elke verantwoordelijkheid voor de inhoud van het bericht afwijst. Brenninkmeijer: ‘Ik vind het gebruik van disclaimers niet behoorlijk. Het is raar dat in hetzelfde bericht iets wordt toegezegd of uitgelegd, onderaan staat dat aan de inhoud geen rechten mogen worden ontleend. Zo stelt de overheid zich veel te vrijblijvend op. De instanties moeten zorgen voor goed en betrouwbare informatie via voldoende beveiligde kanalen.’
Uit het onderzoek blijkt voorst dat overheden vaak niet duidelijk maken hoe en wanneer ze op e-mail zullen reageren. Overheidsinstanties moeten aangeven binnen welke termijn zij e-mail beantwoorden en wat de mogelijkheden zijn voor verder contact. Als dat onduidelijk blijft, is het volgens de ombudsman voor de burger niet mogelijk de overheid aan te spreken op haar verantwoordelijkheid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in