Overslaan en naar de inhoud gaan

Oktober 2009: Sourcy Vitaminwater

In de Verenigde Staten al jaren een succes, en nu ook geïntroduceerd in Nederland: Sourcy Vitaminwater. Water met vitaminen en zes…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de Verenigde Staten al jaren een succes, en nu ook geïntroduceerd in Nederland: . Water met vitaminen en zes verschillende smaken, die ieder een bijzondere ervaring beloven. Zo is er bijvoorbeeld de variant met de naam Balans, die naast een limoen en lychee-smaak ook vitamine B bevat, wat een positieve invloed heeft op je spijsvertering en je zenuwstelsel.

related partner content for mobile comes here

Sourcy Vitaminwater is hoofdzakelijk met een word of mouth-campagne in de Nederlandse markt geïntroduceerd, en wordt dit najaar pas ondersteund met een televisiecampagne. Dit heeft consequenties voor de bekendheid. Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat slechts 1 op de 3 respondenten van het product gehoord, gezien of erover gelezen had. Dit terwijl het product al bijna vijf maanden verkrijgbaar is in de supermarkt en verschillende out-of-home kanalen.

Een ruime meerderheid van de respondenten weet niet precies wat te verwachten van Sourcy Vitaminwater. De verschillende varianten en de ingrediënten die gebruikt worden, geven geen duidelijk beeld. Is het product zoet of juist waterig, smaakt het als een vitaminepil en is het goed doordrinkbaar? Consumenten stellen duidelijk vraagtekens bij dit nieuwe product, aldus TNS Nipo.

Consumenten met een positieve verwachting vinden het product vooral aantrekkelijk omdat ze verwachten dat het lekker en gezond is, ook de mogelijkheid tot variëren is aantrekkelijk. Eén respondent omschrijft het als ‘dorst lessen en gelijk vitaminen scoren.’ Ongeveer 1 op de 8 respondenten heeft een negatieve verwachting, zij hebben twijfels bij de toegevoegde waarde van vitaminen in een drankje. Reacties uiteenlopend van ‘je kunt beter vers fruit eten’ en ‘vitaminen toevoegen aan water kan nooit goed voor je zijn,’ laten zien dat niet iedereen de mogelijkheden van dit nieuwe product ziet.

Eén op de twaalf respondenten uit het onderzoek heeft het product al eens gedronken. Ondanks dat deze groep klein is, kunnen we wel zeggen dat de reacties overwegend positief zijn. Vooral de smaak en het dorstlessende karakter van het drankje worden zeer positief beoordeeld. Opvallend is wel dat slechts 1 op de 25 mannen het drankje gedronken heeft, dat terwijl Sourcy in haar communicatie aangeeft dat het product voornamelijk gericht is op mannen tussen de 18 en 35 jaar oud.

Uit de tv-commercial en andere communicatie blijkt dat Vrumona met Sourcy Vitaminwater hoofdzakelijk mikt op een jonge doelgroep. Op internet is er een hyve opgericht. Ondanks dat TNS Nipo weinig verschillen ziet in bekendheid tussen de verschillende leeftijdsgroepen ziet men wel dat jongeren relatief vaker het product geprobeerd hebben.

Conclusie mag zijn dat Vrumona in actie moet komen om Sourcy Vitaminwater succesvol te laten zijn in de Nederlandse markt. De bekendheid van het product is een duidelijk probleem. De zomerperiode was bij uitstek geschikt een drankje als Sourcy Vitaminwater te promoten, maar nu de dagen snel korter worden wordt het lastig om het product meer bekendheid te geven, en dat is jammer. De respondenten die het product hebben gekocht en geproefd, zijn overwegend enthousiast en zien duidelijk de toegevoegde waarde ten opzichte van de meer conventionele frisdranken. Ook geven zij aan in de toekomst van plan te zijn het product vaker te blijven kopen, de prijs van 1,20 euro voor een flesje van een halve liter lijkt daarbij geen barrière te zijn.

Uiteindelijke stand:
Top: 51%
Flop: 49%
aantal stemmen: 181

Reacties:
Nienke:
Enige tijd heb ik in Montreal (Canada) gewoond, waar ik al snel blij verrast werd door de Vitamine Water. Dit kleurrijke, dan wel gezonde watertje had een doel voor ieder moment. Zo is de ene als detox bedoeld, de ander als energy boost, etc. Ieder etiket was voorzien van een prachtig verhaaltje met de essentie 'waarom moet ik Vitamine Water drinken?'. Het waren hilarische en sarcastische beschrijvingen die mij een nog beter gevoel wisten te geven dan het drankje alleen al...
Waarom is het dan zo dat de Nederlandse variant een bijzonder simpel etiket heeft gekregen, en er naast de Aldi-sportdrank er nog goedkoop uitziet?

mark:
decenia oud concept uit Amerika met te weinig en onduidelijke support in de markt gezet. Jammer.

F van Asch
Aantal maanden geleden in NY geweest. Enorm heet weer. Ontdekte toen vitaminwater. Zeer enthousiast en toen geprobeerd deze variant naar NL te halen. De fabrikant Glaceau wou hier nog mee wachten. Maand later komt Sourcy er ineens mee op te proppen. Vind het een als een goedkopere variant ogen en boodschappen zijn ook een stuk minder treffent kortom. Sourcy flop. Glaceau Top!

Willem:
Word of Mouth is veel waard maar daarmee heet het nog niet Worth of Mouth. Wel aardig op zich, misschien kan ik er wat mee.

redactie:
er staat in ieder geval niet mond-op-mond;-)dank voor de tip, we passen het aan!

roland:
het zou tot een doorbraak kunnen leiden als ze het koppelen aan de waterleiding. stel in, draai open: vitaminen voor de kinderen...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in