Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland ziet nieuwe groep internetfreaks opstaan

Daar waar eerdere studies aantoonden dat internetgebruikers aanvankelijk rustig het internet verkenden door minder intensief te surfen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze gebruikersgroep omvat 13 procent van de totale online-populatie in Nederland. Opvallend in dit nieuw verschijnsel is dat het nieuwe segment vooral veel studenten en jongeren omvat. Het onderzoek van InSites Consulting laat zien dat deze enthousiaste starters vooral op zoek zijn naar entertainment en fun, concrete applicaties (zoals online banking) scoren een stuk minder goed bij deze gebruikers.

related partner content for mobile comes here

Nederland telt volgens de studie van InSites Consulting momenteel zes miljoen regelmatige internetgebruikers. Dit betekent dat de helft van de Nederlanders minstens één keer per maand gebruik maakt van het internet. Zes maanden geleden was de internetpenetratie volgens het bureau nog 48 procent, de stijging (met 2 procentpunten) is dus eerder beperkt te noemen. Sinds oktober vorig jaar nam de penetratie van breedbandgebruik wel met 7,5 procentpunt toe. Nu gebruikt al één op drie Nederlanders een breedbandverbinding om te surfen. Nederland maakt hiermee een fikse inhaalbeweging op het vlak van breedbandgebruik.
Volgens de onderzoekers is die groep van breedbandgebruikers interessant voor adverteerders. Frequente surfers komen immers niet alleen vaker en herhaaldelijk in contact met online reclame, maar gebruiken het medium ook thuis en in de vrije tijd als entertainment of om privé koopbeslissingen voor te bereiden. Ze zijn dus voor een veel groter scala van adverteerders en productcategorieën interessant. Volgens het bureau zullen die sterk met het web vertrouwde Nederlanders ook meer geneigd zijn om op het internet te shoppen en kunnen ze dus ook zorgen voor een groei van het e-commerce cijfer.

De helft van de Nederlandse surfers stelt het medium puur voor privé doeleinden te gebruiken. Verder blijkt uit de studie dat ongeveer één derde het net zowel voor private als professionele doelen gebruikt. Slechts een kleine groep ziet het Internet louter als professioneel kanaal. Het is opvallend dat de meer ervaren surfers de echt professionele gebruikers van het internet zijn.

Het eScape onderzoek zegt het grootste internetonderzoek in Nederland te zijn met meer dan 125.000 respondenten. InSites Consulting organiseert de eScape studie halfjaarlijks in samenwerking met zeventig van de drukst bezochte sites.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in