LOI, NCOI, NTI en NHA meest genoemde en gewaardeerde opleiders


De scholen zijn (bijna) weer begonnen, ook veel volwassenen schrijven zich in, of zijn zich aan het oriënteren op een cursus of een opleiding om professioneel te groeien. Reden voor Adformatie om – in samenwerking met marktonderzoeksbureau MSI-ACI – de Nederlandse consument te bevragen over dit onderwerp. Wat vinden zij belangrijk, en vooral, welke aanbieders van cursussen en opleidingen springen eruit? In deze enquête werden 508 respondenten bevraagd.
Opmerking vooraf, dit stuk barst van de tabellen, maar we vonden het zonde om onze lezers deze onderzoeksresultaten te onthouden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBelangrijk of minder relevant?
Uit het Adformatie-MSI-consumentenpanel blijkt dat vier van de Nederlandse aanbieders van cursussen en opleidingen er duidelijk bovenuit springen. Maar voordat we die op een rijtje zetten; één stapje terug. Want hoe kijken we in de huidige tijd naar het volgen van een cursus of opleiding om professioneel te groeien in de huidige tijd? Uit de antwoorden op die vraag blijkt dat het overgrote deel het belangrijk vindt. In minder dan 20 procent van de gevallen (respondenten konden meerdere antwoorden kiezen op deze vraag) wordt gezegd dat het volgen van een cursus minder relevant is. In ruim 8 van de 10 gevallen wordt het belangrijk gevonden, en wel om verschillende redenen. De meest genoemde reden is dat het belangrijk is om jezelf voortdurend te ontwikkelen als professional.
Hoe ziet u het volgen van een cursus of opleiding om professioneel te groeien in de huidige tijd?
Belangrijk, want je moet je als professional voortdurend ontwikkelen | 46% |
Belangrijk, omdat het volgen van een cursus of opleiding helpt om bij te blijven met de laatste trends en ontwikkelingen in je vakgebied | 33% |
Belangrijk, omdat een certificaat of diploma je kansen op de arbeidsmarkt vergroot | 31% |
Belangrijk, omdat het netwerk dat je opbouwt tijdens een cursus of opleiding waardevol is voor je carrière | 21% |
Belangrijk, want externe opleidingen bieden vaak meer expertise dan interne trainingen bij een werkgever | 17% |
Belangrijk, om een andere reden namelijk…. | 1% |
Minder relevant, omdat je vooral leert door werkervaring op te doen | 10% |
Minder relevant, omdat externe opleidingen niet altijd aansluiten op de praktijk | 5% |
Minder relevant, omdat vaardigheden tegenwoordig zwaarder wegen dan diploma's | 5% |
Minder relevant, omdat online bronnen en zelfstudie vaak net zo effectief zijn als formele opleidingen. | 5% |
Minder relevant, omdat de kosten en tijdsinvestering van opleidingen vaak niet opwegen tegen de voordelen. | 4% |
Minder relevant, om een andere reden | 5% |
Starten
Meer dan de helft overweegt dan ook om dit jaar nog te starten met een cursus of opleiding.
Overweegt u om dit jaar nog te starten met een cursus of opleiding om als professional te groeien?
Ja, ik ben al ingeschreven voor een cursus of opleiding | 15% |
Ja, ik ben van plan om dit jaar een cursus of opleiding te starten, maar ik heb me nog niet ingeschreven | 14% |
Misschien, ik overweeg het, maar ik heb nog geen beslissing genomen | 25% |
Nee, ik ben niet van plan om dit jaar een cursus of opleiding te starten | 13% |
Nee, ik heb recentelijk al een cursus of opleiding afgerond | 6% |
Nee, ik zie momenteel geen toegevoegde waarde in het volgen van een cursus of opleiding | 26% |
Populair
Om te onderzoeken welke aanbieder van cursussen of opleidingen het meest populair is, werd het panel drie vragen voorgelegd. Welke aanbieder zij uit het hoofd konden noemen (spontane merkbekendheid), welke opleiders ze zien als kwalitatief en betrouwbaar, en voor welke opleider ze zouden kiezen als ze nu op dit moment een keuze zouden moeten maken. LOI, NCOI, NTI en NHA springen er dan duidelijk bovenuit en – het moet gezegd – in dat rijtje van vier is LOI zonder twijfel de vlaggendrager.
Zo wordt LOI door bijna vier op de tien spontaan genoemd (door een kwart zelfs top of mind), 65 procent ziet LOI als kwalitatief en betrouwbaar (NTI en NCOI volgen met 47 procent en 45 procent) en ruim een vijfde zou kiezen voor LOI als ze op nu op dit moment een keuze zouden moeten maken voor een opleider en dat is bijna twee keer zo veel als de nummer twee, NCOI (12 procent). Uit onderstaande tabellen blijkt dat NHA een goede vierde is. Want ook al komt het bij spontane merkbekendheid en kwaliteitsperceptie als vierde uit de bus, als de consument nú moet kiezen voor een opleider, zegt toch 6 procent ‘NHA’ en dat is een even groot percentage als NTI. Zie verder de drie onderstaande tabellen.
Spontane merkbekendheid ('welk merk kunt u uit uw hoofd noemen?')
LOI | 37% |
NCOI | 19% |
NTI | 12% |
NHA | 8% |
Schoevers | 2% |
Een van de vele ROC’s in Nederland | 2% |
De Baak | 2% |
Schouten & Nelissen | 1% |
ICM | 1% |
Overig | 18% |
Weet niet | 42% |
Welke van onderstaande opleiders ziet u als kwalitatief en betrouwbaar?
LOI | 65% |
NTI | 47% |
NCOI | 45% |
NHA | 34% |
Schoevers | 33% |
Een van de vele ROC’s in Nederland | 26% |
Schouten & Nelissen | 19% |
De Baak | 17% |
Avans+ | 13% |
Nederlandse Academie voor Arbeidsrecht (NVAO) | 7% |
ICT Academy | 6% |
ISBW | 5% |
ICM | 4% |
Markus Verbeek Praehep | 3% |
Anders | 2% |
Ik zie geen enkele als kwalitatief en betrouwbaar | 3% |
Weet ik niet | 10% |
Als u nu op dit moment een keuze zou moeten maken voor een opleider, welke zou dat dan zijn? (Eén antwoord mogelijk)
LOI | 22% |
NCOI | 12% |
NHA | 6% |
NTI | 6% |
Een van de vele ROC’s in Nederland | 5% |
De Baak | 4% |
Schouten & Nelissen | 3% |
Nederlandse Academie voor Arbeidsrecht (NVAO) | 3% |
Schoevers | 2% |
ICT Academy | 2% |
Avans+ | 2% |
ISBW | 1% |
Markus Verbeek Praehep | 1% |
Anders, namelijk… | 2% |
Ik heb geen idee | 27% |
Type cursus
De meeste interesse bestaat voor een cursus op opleiding op het gebied van ‘Gezondheid en welzijn op de werkvloer’. Ook ‘Persoonlijke ontwikkeling en soft skills’ en ‘IT en digitale vaardigheden’ scoren hoog. Maar wat vooral opvalt is dat er interesse is in cursussen of opleidingen op een breed vlak bestaat.
In welk van de onderstaande type cursus of opleiding zou u het meest interesse hebben?
Gezondheid en welzijn op de werkvloer | 14% |
Persoonlijke ontwikkeling en soft skills | 11% |
IT en digitale vaardigheden | 11% |
Leiderschap en management | 10% |
Creativiteit en innovatie | 9% |
Financiën en bedrijfsvoering | 5% |
Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) | 4% |
Marketing en sales | 4% |
HR en organisatieontwikkeling | 2% |
Projectmanagement en agile-methodologieën | 2% |
Communicatie en Public Relations | 2% |
Iets anders, namelijk… | 7% |
Geen enkele cursus of opleiding | 20% |
Oriëntatie
Het spreekt voor zich dat oriëntatie op een cursus of opleiding vooral op het internet plaatsvindt. Maar ook de werkgever en collega’s worden gezien als een waardevolle bron om zich te oriënteren.
Stel, u overweegt om een cursus of opleiding te volgen om professioneel te groeien. Hoe zou u zich oriënteren op de juiste cursus of opleiding? (Eén antwoord mogelijk.)
Ik zou online zoeken naar informatie en vergelijkingen maken | 38% |
Ik zou informatie inwinnen via mijn werkgever of HR-afdeling | 17% |
Ik zou advies vragen aan collega's of mensen uit mijn netwerk | 15% |
Ik zou deelnemen aan informatie- of open dagen van opleiders | 14% |
Ik zou vooral letten op positieve reviews en beoordelingen online | 12% |
Anders, namelijk… | 5% |
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid