Google combineert gegevens gebruikers


Google meldt dat het nieuwe privacybeleid 'veel eenvoudiger' wordt, omdat dezelfde voorwaarden gelden voor verschillende Google-diensten. Google zou de gebruiker op die manier beter van dienst kunnen zijn. Het beleid gaat op 1 maart van kracht.
Bij Google kreeg je al gepersonaliseerde zoeksuggesties en resultaten gebaseerd op je eerdere zoekopdrachten. Maar het bedrijf gaat nu de gegevens van verschillende diensten combineren. Vooral adverteerders lijken baat te hebben bij het combineren van persoonsgegevens. Ze kunnen daardoor gerichter hun doelgroep aanspreken.
Er is veel kritiek op het privacybeleid van Google. Autoriteiten zijn bezorgd over de gewoonte van het bedrijf om persoonlijke informatie lange tijd te bewaren. Ook zouden gepersonaliseerde zoekresultaten ervoor kunnen zorgen dat gebruikers maar een heel beperkte werkelijkheid voorgeschoteld krijgen.
Bron: Het Parool (Emma van der Wateren)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid