Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook-actie? Check de richtlijnen!

Like, reageer, deel, en maak kans op… Acties als deze zie je veel op Facebook. Wat veel marketeers zich niet realiseren is dat dit tegen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Like, reageer, deel, en maak kans op… Acties als deze zie je veel op . Wat veel marketeers zich niet realiseren is dat dit tegen de richtlijnen van Facebook is en Facebook je pagina hiervoor kan sluiten.

related partner content for mobile comes here

Like ons en maak kans op… Upload je foto in album X of reageer op update Y en wij belonen de leukste met… Like update Z en wij verloten… Acties als deze kom je veel tegen op Facebook-pagina’s, zelfs op die van bekende bedrijven. Waar weinig marketeers rekening mee houden is dat dit tegen de is, en Facebook dergelijke acties kan bestraffen met sluiting van je pagina.

De belangrijkste passage in de Facebook promotion guidelines stelt dat Facebook (pagina)functionaliteit niet gebruikt mag worden als voorwaarde voor deelname of registratie voor een promotie. Het ‘liken’ van een Facebook-pagina of bericht of het plaatsen van een foto of reactie om aan een promotie deel te nemen valt daar dus onder. Facebook controleert dat niet actief maar reageert wel op klachten, bijvoorbeeld van je concurrent.

Het lijkt alsof niets meer kan en mag, maar dat is niet zo. Facebook stelt dat promoties gebruik dienen te maken van canvas page of page tab apps. Dat biedt de mogelijkheid om promoties wel te integreren in een Facebook-pagina, zonder van de functionaliteit van deze pagina gebruik te maken. Voorbeelden van laagdrempelige functies die je in een page tab app kunt integreren zijn: een gebruiker een of meer vrienden laten uitnodigen om ook de betreffende Facebook-pagina te bezoeken, een bericht op zijn/haar Prikbord laten plaatsen, een reactie achter te laten binnen de app, of deze te liken. Al deze acties zorgen voor een viraal effect.

Hoe krijg je dan nog wel , en dus fans? Door relevant te zijn voor je doelgroep, en de juiste mensen naar je Facebook-pagina te leiden. Pas dan zullen zij je ‘leuk vinden’ en willen delen met hun vrienden. Kan je alleen fans krijgen door hun like te belonen, ga dan eerst je relevantie (her)vinden. Meet welke activiteit het grootste bereik, exposure, influence, virality en conversie genereert. En dus ook het grootste effect heeft op je brand awareness, lead generation en customer retention. Riskeer in ieder geval niet dat Facebook je pagina sluit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in