EIAA: online reclame groeit in 2008 naar 7 procent


De groei wordt volgens de EIAA, de Europese branche-organisatie voor leveranciers van interactieve media, vooral veroorzaakt door de sterke groei van breedband in Europa en het gebruik van e-commerce. Hierdoor brengen meer en meer consumenten hun tijd door op internet, ten koste van de meer traditionele media zoals tv, radio en dagbladen. Voor veel Europese consumenten wordt het internet zelfs het belangrijkste medium, aldus de EIAA. De organisatie onderzocht in november 2004 de Europese mediaconsumptie, en kwam toen tot de conclusie dat internet 20 procent vertegenwoordigt van de totale mediaconsumptie in Europa. Dat is meer dan dagbladen en tijdschriften, terwijl bijna de helft van de ondervraagden (42 procent) elke dag online is.
‘Steeds meer internetgebruikers spenderen steeds meer tijd op het internet, wat duidelijk aangeeft dat het online aandeel in de reclamebestedingen snel zal moeten stijgen indien adverteerders hun publiek zo doeltreffend mogelijk willen bereiken’, aldus Michael Kleindl, voorzitter van de EIAA. ‘Indien de huidige ontwikkelingen (breedband, groei mediabestedingen en internetpenetratie) zich verder doorzetten, verwacht het EIAA dat het internet tegen 2015 tussen 15 procent en 20 procent van de Europese reclamemarkt zal vertegenwoordigen. Deze trend weerspiegelt ook de ontwikkelingen in de VS, waarbij online reclamebestedingen nu reeds meer dan 10 procent vertegenwoordigen.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De EIAA voorziet een sterke omzetgroei in de online merkreclame (brand advertising) omdat steeds meer grote merken het internet opnemen in hun marketingactiviteiten. De EIAA verwacht ook dat de snelle groei van zoekmachinemarketingbestedingen zich zal stabiliseren en op het niveau zal komen van merkreclame. Deze laatste (waaronder ook sponsoring) zou in 2006 45 procent van de online advertentiemarkt vertegenwoordigen en zich op dit niveau ook stabiliseren, terwijl de markt verder groeit.
De EIAA baseert haar voorspelling op onderzoeken uitgevoerd door haar leden en op haar kennis van de pan-Europese en lokale markten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid