Overslaan en naar de inhoud gaan

EIAA: online reclame groeit in 2008 naar 7 procent

Tegen 2008 zal online reclame 7 procent van de totale reclamebestedingen in Europa vertegenwoordigen. Dit volgens de European Interactive…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De groei wordt volgens de EIAA, de Europese branche-organisatie voor leveranciers van interactieve media, vooral veroorzaakt door de sterke groei van breedband in Europa en het gebruik van e-commerce. Hierdoor brengen meer en meer consumenten hun tijd door op internet, ten koste van de meer traditionele media zoals tv, radio en dagbladen. Voor veel Europese consumenten wordt het internet zelfs het belangrijkste medium, aldus de EIAA. De organisatie onderzocht in november 2004 de Europese mediaconsumptie, en kwam toen tot de conclusie dat internet 20 procent vertegenwoordigt van de totale mediaconsumptie in Europa. Dat is meer dan dagbladen en tijdschriften, terwijl bijna de helft van de ondervraagden (42 procent) elke dag online is.

related partner content for mobile comes here

‘Steeds meer internetgebruikers spenderen steeds meer tijd op het internet, wat duidelijk aangeeft dat het online aandeel in de reclamebestedingen snel zal moeten stijgen indien adverteerders hun publiek zo doeltreffend mogelijk willen bereiken’, aldus Michael Kleindl, voorzitter van de EIAA. ‘Indien de huidige ontwikkelingen (breedband, groei mediabestedingen en internetpenetratie) zich verder doorzetten, verwacht het EIAA dat het internet tegen 2015 tussen 15 procent en 20 procent van de Europese reclamemarkt zal vertegenwoordigen. Deze trend weerspiegelt ook de ontwikkelingen in de VS, waarbij online reclamebestedingen nu reeds meer dan 10 procent vertegenwoordigen.’

De EIAA voorziet een sterke omzetgroei in de online merkreclame (brand advertising) omdat steeds meer grote merken het internet opnemen in hun marketingactiviteiten. De EIAA verwacht ook dat de snelle groei van zoekmachinemarketingbestedingen zich zal stabiliseren en op het niveau zal komen van merkreclame. Deze laatste (waaronder ook sponsoring) zou in 2006 45 procent van de online advertentiemarkt vertegenwoordigen en zich op dit niveau ook stabiliseren, terwijl de markt verder groeit.
De EIAA baseert haar voorspelling op onderzoeken uitgevoerd door haar leden en op haar kennis van de pan-Europese en lokale markten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in