Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerste privacy waarborgen uitgereikt

Minister Van der Hoeven van Economische Zaken overhandigt vandaag de eerste Privacy Waarborgen aan uitvaartverzekeraar DELA, Stichting…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Privacy Waarborg is een keurmerk van de DDMA voor bedrijven die zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens bij het toesturen van reclame en e-mailnieuwsbrieven. Consumenten die problemen ervaren kunnen klagen bij het online klachtenloket op . Deze bedrijven gaan zorgvuldig om met privacygegevens van hun klanten.

related partner content for mobile comes here

DDMA, de branchevereniging voor bedrijven die reclame sturen, ontvangt tientallen klachten per jaar over bedrijven die onzorgvuldig omgaan met persoons- en privacygegevens van hun klanten. 95% van de klachten gaat over een niet-werkende afmeldhyperlink onder een reclame e-mail of e-mailnieuwsbrief. Ook melden consumenten dat ze een waslijst van gegevens (onder andere klantnummer, e-mailadres) moet achterlaten voordat ze zich kunnen afmelden. Dit is niet toegestaan op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet. Daarom introduceert de DDMA het keurmerk Privacy Waarborg.

Alleen bij de DDMA aangesloten organisaties kunnen dit keurmerk krijgen. Volgens de branchevereniging hebben deze organisaties zichzelf extra strenge regels opgelegd die verder gaan dan de wettelijke verplichtingen voor het gebruik van persoonsgegevens voor reclame- en marketingdoeleinden, zoals zorgvuldige omgang met cookies. Consumenten die klachten hebben over bedrijven die misbruik maken van adressen en vage privacystatements hebben of niet werkende afmeldhyperlinks in reclamemails, kunnen gratis een klacht indienen bij het klachtenloket op . De DDMA Privacy Autoriteit behandelt de klachten. Ook controleert ze jaarlijks de aangesloten organisaties op de toepassing van privacyregels in hun marketingcommunicatie en beoordeelt ze welke organisaties het Privacy Waarborg mogen voeren.

UPDATE
Tijdens de uitreiking maakte Van der Hoeven bekend dat er voor de bescherming van privacy op internet. Internetbedrijven moeten straks eerst toestemming krijgen van de consument voor ze cookies mogen plaatsen op computers. De verplichting moet in 2011 van kracht worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in