Eco is modetrend van grillige consument


Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Retail, dat Capgemini vandaag voor het zesde jaar op rij publiceert in samenwerking met TNS Nipo. ‘Dit jaar blijkt duidelijk dat er op het gedrag van de consument, ondanks het economische herstel en de toegenomen koopbereidheid, geen pijl meer te trekken is’, stelt retailspecialist Bert Keizer van Capgemini. ‘De consument is grillig en wispelturig en laat zijn keuze niet langer bepalen door dominerende eigenschappen of attributen zoals prijs. Het gaat de consument om de totale set van gepercipieerde waarden.’
De toename van statement- en conflictgedrag onder consumenten is hier een duidelijke uiting van. Jongere generaties, (Y, X en C) vervallen steeds vaker in statements, die in steeds kortere tijd tot trends ontwikkelen. Binnen dit statementgedrag wordt tevens steeds vaker het conflict opgezocht. Keizer: ‘In een tijd waarin verantwoord leven steeds belangrijker wordt, schakelt de consument over op spaarlampen terwijl hij de dag daarna een nieuwe, benzineslurpende SUV aanschaft. Het groeiende milieubewustzijn verwordt in veel gevallen dan ook tot een uitvergroot modethema.’
Opvallend is dat de eco-trend zich met name bij de jongere consument (van 18 tot 30 jaar) sterk ontwikkelt. De vijftigplussers gaan wel mee met de hype, maar hun gedrag is met name gericht op duurzame bronbesparing, terwijl de jongere consument zoekt naar hippe alternatieven. Deze staat bijvoorbeeld meer open voor bio-alternatieven; maar liefst 30 procent zegt het koopgedrag hierop te willen aanpassen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Mede door het wispelturige consumentengedrag volgen trendbreuken elkaar steeds sneller op. De retailer die bij wil blijven, moet klantgedrag direct signaleren en doorvertalen naar zijn eigen formule. De groepen die statement- en conflictgedrag als primaire attitude hebben, zijn daarbij voor de retailer van het grootste belang. Zij zijn de ‘futureshapers’ voor de versnelde acceptatie van nieuwe concepten, formules en waarden en maken de weg vrij voor grotere groepen van consumenten.
Zie ook Adfoblog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid