Overslaan en naar de inhoud gaan

Eco is modetrend van grillige consument

De consument van nu vertoont zoveel conflictgedrag dat hij zich nauwelijks nog laat vangen in traditionele segmentatiemodellen. ‘Eco’…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Retail, dat Capgemini vandaag voor het zesde jaar op rij publiceert in samenwerking met TNS Nipo. ‘Dit jaar blijkt duidelijk dat er op het gedrag van de consument, ondanks het economische herstel en de toegenomen koopbereidheid, geen pijl meer te trekken is’, stelt retailspecialist Bert Keizer van Capgemini. ‘De consument is grillig en wispelturig en laat zijn keuze niet langer bepalen door dominerende eigenschappen of attributen zoals prijs. Het gaat de consument om de totale set van gepercipieerde waarden.’
De toename van statement- en conflictgedrag onder consumenten is hier een duidelijke uiting van. Jongere generaties, (Y, X en C) vervallen steeds vaker in statements, die in steeds kortere tijd tot trends ontwikkelen. Binnen dit statementgedrag wordt tevens steeds vaker het conflict opgezocht. Keizer: ‘In een tijd waarin verantwoord leven steeds belangrijker wordt, schakelt de consument over op spaarlampen terwijl hij de dag daarna een nieuwe, benzineslurpende SUV aanschaft. Het groeiende milieubewustzijn verwordt in veel gevallen dan ook tot een uitvergroot modethema.’

related partner content for mobile comes here

Opvallend is dat de eco-trend zich met name bij de jongere consument (van 18 tot 30 jaar) sterk ontwikkelt. De vijftigplussers gaan wel mee met de hype, maar hun gedrag is met name gericht op duurzame bronbesparing, terwijl de jongere consument zoekt naar hippe alternatieven. Deze staat bijvoorbeeld meer open voor bio-alternatieven; maar liefst 30 procent zegt het koopgedrag hierop te willen aanpassen.

Mede door het wispelturige consumentengedrag volgen trendbreuken elkaar steeds sneller op. De retailer die bij wil blijven, moet klantgedrag direct signaleren en doorvertalen naar zijn eigen formule. De groepen die statement- en conflictgedrag als primaire attitude hebben, zijn daarbij voor de retailer van het grootste belang. Zij zijn de ‘futureshapers’ voor de versnelde acceptatie van nieuwe concepten, formules en waarden en maken de weg vrij voor grotere groepen van consumenten.
Zie ook .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in