Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitaal willen we allemaal: Hoe word je als merk gevonden

Dinsdag 27 april vond in MediaPlaza de 3e editie van ‘Digitaal willen we allemaal‘ plaats. Het centrale thema voor dit jaar; Hoe val…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dinsdag 27 april vond in MediaPlaza de 3e editie van plaats.
Het centrale thema voor dit jaar; Hoe val je als merk op in een doolhof van oneindige mogelijkheden. Diverse sprekers gaven hun visie. Conclusie aan het einde van de dag: door transparant en relevant te zijn vanuit je missie.
Om in het gedachtegoed van deze conclusie te blijven, een samenvatting van de meest relevante sprekers.

related partner content for mobile comes here

Reinier Evers van Trendwatching vatte het geheel samen onder het motto; point of view = inspiration = innovation = profitable new stuff.
Het feit dat we altijd online zijn en eigenlijk niet meer zonder kunnen (Online Oxygen) heeft voor een cultuurverandering gezorgd. Online speelt daar een belangrijke rol in en zorgt voor een cultuurverandering. Mensen denken niet meer in on- en offline. Online is er altijd en overall.

Dit resulteert onder ander in . En deze zal alleen maar breder en dieper worden door de groei van online devices. Denk aan TomTom die niet alleen de dichtstbijzijnde benzinepomp toont maar ook de actuele brandstofprijzen. Maar ook diensten zoals die van Google waarmee je door het maken van een foto van een product direct de prijzen van de winkels in de buurt en de online webshops kunt zien op je mobiel. Of live reviews (zoals bijvoorbeeld ook de twitterfeeds tijdens congressen). Reviewing is the new advertising, aldus Reinier Evers.
Dit resulteert ook in een groter belang van de Reviewer (wie is dat eigenlijk en stelt deze de zelfde eisen al ik) en het Right for Reply van het merk.

Een andere trend die hierdoor is ontstaan is het . De eisen van consumenten zijn steeds hoger. Het moet wel nu. Aan de andere kant is de consument ook leverancier van real-time content. Of je als bedrijf wil of niet, je zult te maken krijgen met real-time-marketing.in plaats van een volledig van te voren geregisseerde jaarkalender.

Een mooie inleiding op onder andere de cases van Nike en Appie is de trend . Serving is the new selling. Merken verkopen niet meer alleen een fysiek product maar voegen steeds vaker relevante services toe. En dat kan zowel on- als offline.

Digital brand director James Jeynes van Nike gaf een inspirerend kijkje in de keuken in hun indispensable experiences zoals , en . Al sinds de oprichting staat Nike in het teken van je beter maken als atleet (bring inspiration and innovation to every athlete).
Dit heeft er toe geleid dat NIKEiD niet meer alleen gaat om fashion (ander kleurtje) maar ook perfomance (soort zool, mate van demping etc). Behalve “let me make it and share it” levert NIKEiD een schat aan marktinformatie aan Nike.
NIKE+, de grootste running club van de wereld weet hardlopers te inspireren en motiveren. Niet alleen door trainingsrondjes, maar door er een sociaal en fun element aan te koppelen.
NIKE Footbal+ geeft de koper van een voetbalschoen toegang tot een elite trainingsprogramma (onder ander de beste moves en tricks van sterspelers haarfijn uitgelegd). Alles in het teken om een betere voetballer te worden.
Op een vraag uit de zaal of dit dan ook meer omzet omleverde, gaf Jeynes het antwoord dat dat lastig te meten is en dat het gaat om “You have to know where your brand stand for and what it is all about’. If you know; you can Just do it, as Nike did’.
Soms moet je dingen gewoon doen als ze goed voelen en een logische uitkomst zijn van je visie en missie. En het niet kapot rekenen in een business case. Experience innovation is the new battlefield.

En daarmee hebben we een mooie brug naar de presentatie van Jeroen Blauw over de Appie case van Albert Heijn. is volgens hem niet bedacht maar een logische uitkomst als je weet waar AH voor staat (Kan ik je helpen?) en het gegeven dan online niet meer weg te denken is uit het leven van klanten.
Albert Heijn wil het leven van haar klanten makkelijker maken. Een terugkerend element in het leven van deze klanten is het maken van een boodschappenlijstje. En dat moet makkelijker kunnen. Oftewel, hoe kunnen we je helpen?

Appie kan je helpen:bij het:
• Onthouden - De primaire functie van het lijstje. En je kunt het niet meer vergeten mee te nemen, want je mobiel, sleutels en portemonnee heb je altijd bij je
• Kiezen – Via een receptenvinder vind je snel inspiratie voor de maaltijd, eventueel ook op basis van ingrediënten die je nog in huis hebt.
• Verkrijgen – Door de sortering op basis van looproute en in de toekomst ook de keuze zelf halen of laten bezorgen.

Appie is sinds de introductie in november 2009 circa 250.000 keer gedownload. De update met o.a. de looproute is 150.000 keer geïnstalleerd. Ook Jeroen heeft evenals Nike nog geen inzichten in een directe relatie met de verkoopcijfers, maar geeft aan dat dat ook niet de directe doelstelling is. Het gaat om relevantie en het antwoord op “Kan ik je helpen”

De moeilijkste keuze voor de introductie was het aantal features dat de eerste versie zou moeten bevatten. Wat is voldoende om voor de klant relevant te zijn. Het liefste ontwikkelt AH de app namelijk verder op basis van de feedback van de klant. Relevantie staat bovenaan. AH gaat de huidige downloaders dan ook niet motiveren Appie vaker te gebruiken. Ze bepalen zelf wat ze relevant vinden. En als Appie dat niet is, is het de taak van AH om er voor te zorgen dat Appie dat wel wordt door de juiste features toe te voegen. Daar gaat een campagne geen verandering in brengen. Wel zal AH, als de tijd daar rijp voor is, Appie breder onder de aandacht te brengen van haar klanten. Maar dat zal pas gebeuren als Appie er voor meerdere platformen is zoals Android maar ook als gewone internetapplicatie (met sync optie uiteraard).

Hopelijk worden er meer marketeers geïnspireerd door deze cases en durft men de schijnzekerheid van de GRP’s in de toekomst in te ruilen voor relevante services die door hun klanten worden gewaardeerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in