Overslaan en naar de inhoud gaan

'De wereld die reclamemakers voorstellen is manipulatief'

De column van Tom de Bruyne.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Life’s a pitch

related partner content for mobile comes here

De wereld van reclame is een idyllische wereld waarin gezinnetjes nog twee ouders hebben en twee kinderen.

Vrouwen met mooie, lange haren maken indruk op mooie mannen met aftershave.

Elke vriendengroep is er als bij toeval multicultureel. Iedereen is altijd blij en niemand zal ooit betrapt worden op het laten van een scheet, of het vergeten van zijn autosleutel.
De wereld die wij voorstellen is naïef en idyllisch. En manipulatief, zal de cynicus zeggen. Want juist door het verkopen van deze wereld slijten we de producten van onze adverteerder.

In de wereld buiten de reclame worden intussen ook volop idyllische werelden gepitcht. Na het rekruteren van  jongens lijkt IS nu steeds meer vrouwen te overtuigen dat het leven in het kalifaat een beter verhaal is dan het leven in Nederland.

Faut le faire.

De pitch van de PVV over een land dan ontdaan is van vluchtelingen, buitenlanders, globalisering en intellectuelen doet het beter dan ooit. En de pitch van de VVD is dat we allemaal moeten bloeden omdat de overheid het huishoudboekje niet op orde heeft. 

De werelden van klein geluk die reclame verkoopt, wordt gezien als manipulatief en verderfelijk. Misschien omdat het de enige discipline is die openlijk toegeeft dat er een commercieel belang achter de pitch zit. Maar intussen gebruiken de grootmeesters van de manipulatie - spindoctors, partijleiders, revolutionairen - exact dezelfde technieken om een reclamepitch voor utopieën te vermommen als realiteit.

Ik moet de laatste tijd steeds vaker aan de beroemde uitspraak van Marshall McLuhan denken: The medium is the message. Wat ons ook wordt gepitcht, uiteindelijk gaat het er de boodschapper om zichzelf te verkopen. Over de rug van de ultieme pitch installeren machthebbers hun macht. We zijn beland in een cynische wereld van reclamepitchen waarbij alleen nog merken achter de dranghekken van het reclameblok moeten staan.

Deze column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 6.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in