CRM volgens een universele methode
Beenker, in het dagelijks leven senior consultant bij Ordina Finance, noemt zijn methode de ‘CRM Ambition Level Method’. Het is een handvat dat volgens de auteur geschikt is voor zowel grote als kleine bedrijven en toepasbaar op alle ambitieniveaus. Beenker zegt dat de introductie van CRM vooral betekent dat management en medewerkers nieuwe vaardigheden dienen aan te leren. Hij noemt in zijn boek dan ook verschillende instrumenten die nodig zijn bij denken, beslissen, doen en bezinnen.
‘Tachtig procent van de energie gaat zitten in de gedragsverandering van medewerkers’, meent de auteur, die nog geen enkel CRM-handboek is tegengekomen waarin de aandacht nadrukkelijk uitgaat naar dit gedragsaspect. ‘Er zijn genoeg boeken met stappenplannen, maar die hebben als doel het implementeren van het systeem. Maar juist het aspect gedragsverandering is belangrijk, want dat is de grootste faalfactor.’
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuHet boek bevat een praktisch tien stappen plan, waarvan de eerste drie stappen louter te maken hebben met het formuleren van de ambitie. De ruime aandacht hiervoor is hard nodig omdat in deze beginfase van de CRM-implementatie veel bedrijven al de mist in gaan. ‘Die ambitie wordt vaak verwoord in technologietermen, niet in businesstermen. Door je ambitie in duidelijk businesstaal vast te leggen, maak je je plannen zonneklaar. Dat wordt nogal eens vergeten.’
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid