Overslaan en naar de inhoud gaan

CRM volgens een universele methode

Een standaardmethode voor het implementeren van CRM-systemen is er niet – daar zijn veel bedrijven na vallen en (al dan niet) opstaan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beenker, in het dagelijks leven senior consultant bij Ordina Finance, noemt zijn methode de ‘CRM Ambition Level Method’. Het is een handvat dat volgens de auteur geschikt is voor zowel grote als kleine bedrijven en toepasbaar op alle ambitieniveaus. Beenker zegt dat de introductie van CRM vooral betekent dat management en medewerkers nieuwe vaardigheden dienen aan te leren. Hij noemt in zijn boek dan ook verschillende instrumenten die nodig zijn bij denken, beslissen, doen en bezinnen.

related partner content for mobile comes here

‘Tachtig procent van de energie gaat zitten in de gedragsverandering van medewerkers’, meent de auteur, die nog geen enkel CRM-handboek is tegengekomen waarin de aandacht nadrukkelijk uitgaat naar dit gedragsaspect. ‘Er zijn genoeg boeken met stappenplannen, maar die hebben als doel het implementeren van het systeem. Maar juist het aspect gedragsverandering is belangrijk, want dat is de grootste faalfactor.’

Het boek bevat een praktisch tien stappen plan, waarvan de eerste drie stappen louter te maken hebben met het formuleren van de ambitie. De ruime aandacht hiervoor is hard nodig omdat in deze beginfase van de CRM-implementatie veel bedrijven al de mist in gaan. ‘Die ambitie wordt vaak verwoord in technologietermen, niet in businesstermen. Door je ambitie in duidelijk businesstaal vast te leggen, maak je je plannen zonneklaar. Dat wordt nogal eens vergeten.’

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in