Overslaan en naar de inhoud gaan

Met cm minder omzet en meer winst

Category management heeft zich een stevige plek verworven in de wereld van de inkoop. Vergelijkend onderzoek wijst uit dat cm niet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Category management (cm) is allang geen modegril meer, maar wordt door steeds meer retailers uiterst serieus genomen. Het komt erop neer dat elke inkoper niet, zoals vroeger nog vaak het geval was, op merkniveau met de fabrikanten onderhandelt, maar dat hij een bepaalde productcategorie onder zijn hoede neemt en daarin alle producten inkoopt. Uit onderzoek bij enkele landelijke retailers in de VS kwamen enkele opmerkelijke resultaten naar voren. Zo bleek dat cm erin resulteerde dat de gemiddelde prijs in de productcategorie toenam en dat de omzetten over de hele linie terugliepen. Dat zijn op het eerste gezicht geen resultaten om over naar huis te schrijven. Maar onder de streep bleek de balans toch positief te zijn. De winst nam namelijk toe.

related partner content for mobile comes here

De verklaring daarvoor kan zijn dat cm inkopers meer kennis en inzicht verschaft in de bijdrage die verschillende merken leveren. Door een betere balans te creëren tussen producten met een hoge en lage marge, kan de winstgevendheid van het betreffende schapgedeelte worden verhoogd. Voor de merkfabrikant is de uitkomst wat minder gunstig, want cm zet zijn marge onder druk. Cm vormt zo voor de fabrikant een reden te meer om de samenwerking met de retailer te intensiveren.

< SIZE=1>Bron: journal of marketing<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in