Met cm minder omzet en meer winst
Category management (cm) is allang geen modegril meer, maar wordt door steeds meer retailers uiterst serieus genomen. Het komt erop neer dat elke inkoper niet, zoals vroeger nog vaak het geval was, op merkniveau met de fabrikanten onderhandelt, maar dat hij een bepaalde productcategorie onder zijn hoede neemt en daarin alle producten inkoopt. Uit onderzoek bij enkele landelijke retailers in de VS kwamen enkele opmerkelijke resultaten naar voren. Zo bleek dat cm erin resulteerde dat de gemiddelde prijs in de productcategorie toenam en dat de omzetten over de hele linie terugliepen. Dat zijn op het eerste gezicht geen resultaten om over naar huis te schrijven. Maar onder de streep bleek de balans toch positief te zijn. De winst nam namelijk toe.
De verklaring daarvoor kan zijn dat cm inkopers meer kennis en inzicht verschaft in de bijdrage die verschillende merken leveren. Door een betere balans te creëren tussen producten met een hoge en lage marge, kan de winstgevendheid van het betreffende schapgedeelte worden verhoogd. Voor de merkfabrikant is de uitkomst wat minder gunstig, want cm zet zijn marge onder druk. Cm vormt zo voor de fabrikant een reden te meer om de samenwerking met de retailer te intensiveren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis<#FONT SIZE=1>Bron: journal of marketing<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid