Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten minder somber

Nederlande consumenten zijn volgens de laatste CBS-cijfers veel minder somber geworden over de economische situatie in de komende 12…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In juni en juli was het sentiment over het toekomstig economisch klimaat nog fors verslechterd. Ook over de economische ontwikkelingen in de afgelopen 12 maanden is het sentiment verbeterd. De deelindicator voor het economisch klimaat steeg per saldo met 15 punten naar -42.

Over de ontwikkeling van de eigen financiële situatie is de consument wel iets somberder geworden. Het oordeel over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen verslechterde volgens het onderzoeksbureau 'een fractie'.

Grootste koopkrachtdaling in 28 jaar

De koopkracht van de Nederlandse bevolking is vorig jaar het sterkst afgenomen in 28 jaar tijd. De gemiddelde koopkrachtdaling bedroeg 1 procent, meldt het CBS. Ook in 2010 en 2011 was er sprake van koopkrachtverlies, maar toen bleef dit beperkt tot respectievelijk 0,5 en 0,8 procent.

'De economische crisis had afgelopen jaar grote impact op de inkomens. Vooral zelfstandigen kregen minder binnen. Werknemers hadden er last van dat de cao-lonen minder hard stegen dan de inflatie. En ook veel pensioenen zijn niet geïndexeerd', legt CBS-econoom Peter Hein van Mulligen uit.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in