Bescheidenheid siert Wal-Mart


Het succesverhaal van Wal-Mart doet denken aan een megavliegwiel dat, eenmaal in gang gezet, steeds harder draait. Neem als maatstaf het aantal vestigingen. Na 25 jaar, in 1970, beschikte Wal-Mart over slechts 38 winkels. De dominantie van Wal-Mart nam daarna verder toe, het concern opende in 2001 zijn duizendste supercenter. Met de bekende prijstactiek van alle-dagen-laag. Inmiddels telt Wal-Mart in totaal bijna 4.000 vestigingen.
Veel succesvolle bedrijven zakken vroeg of laat in. Bij Wal-Mart gebeurt dat niet. Een van de succesfactoren: het bedrijf is, in de geest van zijn oprichter, altijd bescheiden gebleven. Een topman van ’s werelds grootste retailer meldde ooit dat er intern sprake was van een irrationele zorg door de (inmiddels op grote achterstand gezette) concurrentie te worden ingehaald. Prima, want dat houdt iedereen wakker. Het Wal-Mart DNA is altijd hetzelfde gebleven: zorg er oprecht voor dat de gewone man meer kan kopen, zodat hij net zo veel kan genieten als de rijkere bovenklasse. Er zijn dan ook heel veel Joe Sixpacks, die hun leven lang loyaal blijven shoppen bij Wal-Mart.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: Fast Company<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid