Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Bedrijven met naamsbekendheid moeten weblog inzetten’

Communicatie-student Marieke Bongers (aan de Hanzehogeschool te Groningen) heeft onderzoek gedaan naar hoe een weblog commercieel kan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Enkele resultaten uit haar onderzoek:

related partner content for mobile comes here
  • Diverse media-uitingen verschuiven van traditionele media naar nieuwe media.
  • Weblogs worden steeds bekender en zij worden door steeds meer consumenten gelezen.
  • Weblogs worden door consumenten gebruikt in de informatiefase, gebruikersfase en evaluatiefase om informatie te vinden en te delen.
  • Consumenten die grote bekende weblogs lezen, lezen daarnaast ook kleinere weblogs.
  • Consumenten zien bloggers als gelijken met meer kennis over een bepaald product waardoor bloggers als een referentiegroep kan worden gezien.
  • Consumenten geloven eerder andere consumenten dan verkooppraatjes van bedrijven.
  • Bloggers zien de communicatie via een weblog als communicatie waarmee de beeldvorming van de consument mogelijk zou kunnen worden beïnvloed.
  • Bedrijven beginnen te zien dat weblogs invloed kunnen hebben op de meningsvorming van de consument, maar weten niet op welke manier zij weblogs kunnen inzetten.
  • Vanwege het feit dat weblogs voor vele bedrijven een onbekend terrein zijn, bestaat er angst om weblogs in te zetten.
  • Bloggers nemen berichten over van en linken naar andere weblogs met een groter bereik, viral marketing en free publicity tot gevolg. Haar adviezen: Kijkend naar de mogelijkheden om weblogs direct in te zetten, adviseert Bongers als eerste het inkopen van advertentieruimte op weblogs. Mits er voldoende onderzoek wordt verricht naar welk weblog past bij de doelgroep van het product, kan dat een hele waardevolle en geschikte manier zijn van adverteren. Ten tweede adviseert ze bedrijven om, indien het bedrijf geschikt is, een weblog op te zetten. Of het succesvol is om als bedrijf een weblog te starten, is zeer afhankelijk van het soort, de bekendheid en de grootte van het bedrijf. ‘Ik raad bedrijven die een grote naamsbekendheid hebben en waar consumenten zich mee identificeren, wel aan om een weblog op te zetten’, zegt Bongers in haar adviesrapport. Bongers raadt af om bloggers te betalen om over het product te gaan schrijven. ‘Op deze manier wordt afbreuk gedaan aan de objectiviteit en de geloofwaardigheid van zowel de blogger als van het product. De overige drie mogelijkheden, productconfrontatie, op weblogs berichten achterlaten en persbericht sturen over nieuwe producten naar de bloggers adviseer ik wel om in te zetten. Het zijn goede opties om bloggers te confronteren met het product. Om specifiek voor één van de manieren te kiezen, moet er zeer goed naar het product worden gekeken’, aldus Bongers. ‘Hoewel ik adviseer om weblogs in te zetten tijdens campagnes, wil ik benadrukken dat het inzetten van weblogs alleen zin heeft als er publiek voor is. De weblogs moeten voldoende bezoekers hebben die bereikt kunnen én willen worden via de elektronische snelweg. Daarnaast wil ik benadrukken dat ieder bedrijf uniek is. Het is erg belangrijk om te kijken naar het bedrijfprofiel en de doelgroep wat de meest geschikte en uiteindelijk de meest succesvolle manier van inzetten is.’
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in