Wijkmarketing


Stadsmarketing (of eigenlijk citymarketing in de juiste terminologie) kennen we al. Menig metropool bedrijft verregaande stadspromotie op geheel eigen wijze. Een ander fenomeen in deze is wijkmarketing. Voor nieuwe wijken om bewoners te trekken (Vinex buurten zijn daar erg bedreven in) of wijken die opgeknapt worden. Crooswijk, onderdeel van de Rotterdamse deelgemeente Kralingen-Crooswijk, ondergaat de komende jaren een metamorfose. Althans een deel van Crooswijk, namelijk Nieuw Crooswijk. Omdat de vernieuwing nogal wat voeten in de aarde heeft is er een campagne. Voor de Nieuws Crooswijkers zelf, de buren van Nieuw Crooswijk en alle Rotterdammers. Het motto: "Een beetje vroeger, maar dan nu."
De campagne bestaat uit een website, advertenties, billboards en promotie op trams. Vooral in de omgeving van Nieuw Crooswijk zelf zijn de billboards niet te missen, zeker in de gebieden waar heftige sloopwerkzaamheden zijn.
Op de site staat vooral veel informatie en met name over hoe mooi het allemaal gaat worden. De buitenreclame communiceren, met behulp van oude en nieuwe foto's, de perfecte ligging van de wijk ("Waar Bijenkorf en Kralingse plas aan je voeten liggen").
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet nieuwe Nieuw Crooswijk zal er niet zonder slag of stoot komen. Veel mensen moesten hun huis verlaten en de emoties zijn dan ook hoog opgelopen. De campagne moet dan ook sympathie voor alle plannen rondom de herstructurering oproepen. Onlangs is de eerste sloop gestart. Tot die tijd hingen er bij menigeen een pamflet voor de ramen waarop duidelijk kenbaar werd gemaakt hoe zeer men tegen de sloop van de woningen was.
Nieuw Crooswijk wil ook nieuwe bewoners trekken. Mensen die er voorheen niet aan dachten om in Crooswijk te gaan wonen. De nieuwsbouw van diverse complexen moet een diversiteit in de wijk gaan opleveren. Geïnteresseerden voor koopwoningen kunnen zich nu al inschrijven. Het schijnt te werken: "Intussen hebben zich al enkele honderden mensen van buiten de wijk ingeschreven, zonder dat al te veel ruchtbaarheid is gegeven aan wat er op stapel staat."
Is het charmeoffensief van Nieuw Crooswijk geslaagd? De mensen erachter vinden van wel: "Steeds meer mensen schrijven zich via deze website in als geïnteresseerde. De campagne werkt dus!"
De wijkpromotie heeft meerdere doelstellingen voor ogen, evenwel vindt men de campagne al geslaagd als mensen zich inschrijven.
Het welslagen is in feite afhankelijk van de emoties van al die mensen die hun huis hebben moeten verlaten. Zijn zij nu en straks tevreden?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid