Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat maakt een merk tot wereldmerk?

Consumenten wereldwijd associëren mondiale merken met drie kenmerken en beoordelen merken daarop bij aankoopbeslissingen, zo blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Allereerst staat mondiaal voor kwaliteit (wereldwijd verkocht móet wel goed zijn). Een tweede dimensie is de mondiale mythe. Wereldmerken worden gezien als symbool van culturele idealen. Of, zoals een respondent stelt: ‘Local brands show what we are, global brands show what we want to be’. Een derde dimensie is sociale verantwoordelijkheid. Mondiale merken worden geacht hun steentje bij te dragen aan sociale- en milieukwesties. De consequentie is dat transnationale bedrijven hun merken niet alleen moeten managen op basisfactoren als prijs, features en image, maar ook op deze mondiale merkdimensies. Bijvoorbeeld door in te spelen op consumentenpercepties van ‘mondiaal symbool’ of ‘machtig wereldbedrijf’, door geloofwaardige mythes te creëren en door resources in te zetten voor maatschappelijke issues.

related partner content for mobile comes here

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in