Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit klachtenmanagement voor verbetering vatbaar

Managers van Nederlandse en Belgische organisaties kwalificeren de kwaliteit van hun klachtenmanagement gemiddeld als ‘slecht’ en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek is uitgevoerd door Seven Nederland, exploitant van de website .
UIt het onderzoek komt naar voren dat de 130 onderzochte organisaties hun klachtenmanagement als zeer belangrijk ervaren. De kwaliteit daarvan vindt men echter gemiddeld slecht: zo scoren de succesbepalende factoren voor klachtenmanagement (onder andere leiderschap, cultuur, klantgerichtheid en processen) ‘zeer slecht’ tot ‘matig’. Bovendien stelt 51 procent van alle respondenten dat hun klanten zich niet goed behandeld voelen, slechts 35 procent van de klanten is tevreden over de afhandeling van de klacht en maar 30 procent van de klanten is echt blij met de oplossing die wordt geboden. Verder zegt 55 procent van de respondenten dat door de wijze waarop klachten worden behandeld de band met klanten niet wordt versterkt. Zo’n 40 procent schat in dat de wijze waarop klachten worden behandeld de reden is waarom klanten niet langer klant blijven.

related partner content for mobile comes here

De deelnemende organisaties presteren het meest onder de maat op de factoren Cultuur (bewustzijn van het belang van klachten, open communicatie, getrainde medewerkers), Lerend Vermogen (analyseren van klachten, doorvoeren van verbeteringen) en Structuur (onderscheidingsvermogen naar soort klanten of klacht, escalatiemethode voor klachten die te lang blijven liggen en samenwerking tussen afdelingen bij het afhandelen van klachten).
Op de factoren Beleid & Strategie (heldere doelen, beleid gecommuniceerd binnen de organisatie) en op Processen (registreren, afhandelen, monitoren, analyseren) scoren ze het best, hoewel deze scores volgens Seven Nederland nog altijd als ‘matig’ moeten worden gekwalificeerd. Daarbij geven organisaties bij de onderzoekers aan dat ze voor wat betreft hun klachtenmanagement de factoren Cultuur, de ondersteunende Middelen en Processen het meest belangrijk vinden.

Seven Nederland stelt de volgende verbeterpunten voor:

  • betere bewustwording van het belang van goed omgaan met klachten;
  • beter nakomen van tijdsafspraken;
  • duidelijker beleid- en doelformulering rond klachten en de communicatie ervan intern;
  • betere registratie en analyse van klachten;
  • oprechtere betrokkenheid van het management bij klachtenmanagement.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in