Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is er gebeurd met... de traditionele creatief directeur

Sir Richard Branson vraagt zich op zijn website af waarom niet meer business leaders online zijn. Dat zou je je ook kunnen afvragen bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toen ik bij OER creatief directeur was, heb ik me vooral bezig gehouden met digitaal werk. Ik had aan het einde van die periode nog niet een commercial gemaakt. En ik wist wel dat ik dat zou kunnen, maar het feit dat ik het niet had beleefd, maakte me angstig. Ik zag er tegenop. Pas toen ik het eenmaal had gedaan, verdween die onzekerheid.

related partner content for mobile comes here

Het viel me in de afgelopen maanden tijdens freelance klussen op dat sommige Creatief Directeuren het digitale deel van hun werk vermijden, uitbesteden of anderszins negeren. Mijn theorie is dat zij last van hebben van ‘digitale onzekerheid’.

Het is menselijk om je angst uit de weg te gaan. Aan het begin van een carrière mag je fouten maken, het experiment opzoeken. Maar in de positie van leider lijkt het alsof je altijd alles beter moet weten. En als je niet mag falen, is leren niet zo leuk. Want leren is erachter komen hoeveel je níet weet. Experimenteren met zaken waar je een ongemakkelijk gevoel bij hebt. Onhandige dingen doen. Totdat je merkt dat het makkelijker begint te worden. Overzicht en inzicht zich aandient. Je je moeiteloos begeeft in de digitale wereld. Dat is het moment dat je eigen visie gaat ontwikkelen op dat wat de consument bezig houdt.

Voor iedereen die zich (stiekem) herkent is mijn advies: Stap uit de comfort zone. Durf te leren. Alleen op die manier kun je gerust een online campagne afraden. Of met volle overgave voor een TVC pleiten. Want vergis je niet, Creatief directeur: je leiderschap, ervaring en visie is hard nodig.

UPDATE: Leuk om te zien dit Zweedse bureau: “(..)We are really getting rid of are excuses for the rest of the staff not to learn digital and mobile (..)” heeft alle rollen die ‘digitaal’ zijn geschrapt. Lees het hier: http://adage.com/article/agency-news/digital-titles-ad-agencies/238024/ (Dank Bastiaan Weers voor de tip)

Rik Heijmen is mede-oprichter van boutique advertising agency (in 2013 opgericht door Merlijn Van Vliet en Wouter Vanhaeren)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in