Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is de strategie achter de groei van Simon Lévelt?

De omzet van de Nederlandse winkels groeide met 8,39% in 2015.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Simon Levelt meldt een  stijging van de koffie- en theeomzet van 11,2 procent. De koffiebrander lijkt daarmee een positieve uitzondering te zijn in retailland. Welke strategie zit er achter deze groei? Marketingonline.nl vroeg het aan Marique Knijnenburg, hoofd marketingcommunicatie bij Simon Lévelt.

related partner content for mobile comes here

Simon Levelt opende in 2015 slechts 1 nieuwe winkel in België, en sloot er ook nog eens 1 in Emmen. In totaal komt het bedrijf daarmee op 41 winkels in Nederland en 6 in België. Knijnenburg: ‘Onze focus gaat minder uit naar nieuwe vestigingen, maar wel naar relocatie indien de kans zich voordoet. Het bedrijf legt de focus op het product en kwaliteit, zonder daar heel veel franje omheen te bedenken.’

Wat merken jullie van de leegstand in de binnensteden? Hebben jullie daar last van? Knijnenburg: ‘Heel verschillend, in het ene winkelgebied is er nauwelijks leegstand en bij andere meer dan gemiddeld. Omdat wij niet in de hoofdstraten (op de A-locaties) zitten hebben we er gemiddeld genomen minder last van als er grote ketens wegvallen.’

Omnichannel
Zien jullie een verschuiving naar het online kanaal? Knijnenburg: ‘Niet zozeer een verschuiving want zowel de winkels als online groeien. Maar online groeit wel harder. Wij geloven dat juist de combinatie (omnichannel) de toekomst heeft, dus staat de samensmelting van online en fysiek wel hoog op de agenda.’

Knijnenburg zegt goed te hebben gekeken naar het veranderde consumentengedrag. Zo wordt koffie- en theedrinken tegenwoordig beleefd als een ‘quality moment’.  Knijnenburg: ‘Een klein verwenmoment en cadeautje voor jezelf: thuis, op ’t werk of onderweg. Trends waar we met het productaanbod snel op hebben ingespeeld.’

De plannen van de franchiseformule voor 2016: ‘Een vernieuwde winkelformule, waarin meer ruimte komt voor optimale klantervaring/beleving en service. Plus een verdere integratie met online.  Daarnaast investeren we in een koffiebrander voor specialiteiten (microbrander), zodat we nog meer high-end koffiesoorten kunnen aanbieden.’

Beeld: Flickr Creative Commons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in