Overslaan en naar de inhoud gaan

Iedereen ongelimiteerd vakantie!

Met het loslaten van de regels in je bedrijf komen betere resultaten vanzelf.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tussen al het wereldnieuws door sloop daar ineens een klein over vakantie binnen. Een Nederlands softwarebedrijf (Bynder) gaat niet langer de vakantiedagen van haar werknemers bijhouden. De gemeente Hollands Kroonn en consultancykantoor &Samhoud gingen hen voor.

related partner content for mobile comes here

Net als Virgin en , om nog maar eens twee namen te noemen. Vrij nemen wordt zo een beslissing die bij de werknemers ligt. Een randvoorwaarde hierbij is de hoge betrokkenheid bij het werk, en het hieruit voortvloeiende verantwoordelijkheidsgevoel.

Als je zoiets op een feestje bespreekt, wordt je al snel overstemd door grappen en cynisme - &;Ja, dat willen we allemaal wel&; - en opmerkingen over eeuwig leegstaande afdelingen, waar iedereen op is.

Maar wat blijkt in de praktijk? Het tegendeel is waar. Immers: niemand wil het bedrijf waar hij werkt schade berokkenen, en zeker niet zijn eigen carrière. Sterker nog: het gevaar dreigt dat mensen juist te weinig vakantie opnemen, met alle risico van oververmoeidheid of zelfs burn-outs van dien.

De upside is dat de productiviteit juist toeneemt. Dat ondervond Netflix toen dit bedrijf in 2010 alle regels rond de vakantiedagen opgaf.

De aanleiding hiervoor was dat het personeel aangaf het onjuist te vinden dat overuren nooit geregistreerd werden maar elk uur dat als vakantie werd opgenomen wel. (&;Just as we don’t have a nine-to-five policy, we don’t need a vacation policy.&;) Netflix rapporteert nu een ">stijging in moraal, creativiteit en produktiviteit.

Het loslaten van de regels (en niet alleen over de hoeveelheid vakantiedagen) heeft het gunstige effect dat werknemers meer verantwoordelijkheid voelen en gaan nemen. Hoe meer regels er worden opgesteld, hoe meer men zich daartegen verzet.

Dit verschijnsel wordt uitgebreid besproken  in &;&;. De heldere conclusie van het boek is dat wanneer mensen misbruik maken van het vertrouwen dat je ze geeft, je geen nieuwe regels moet gaan opstellen.maar gewoon ander personeel moet nemen.

Goede werknemers weten dat zij directeur zijn van hun eigen baan. Het is niet alleen zo dat zij uitstekend om kunnen gaan met nieuwe vrijheden, ze zien die ook als een stimulans.

Het zou de reclamewereld veel goed kunnen doen als ze zich openstelt voor dit soort nieuwe ontwikkelingen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in