Overslaan en naar de inhoud gaan

Suiker-cranberries van Albert Heijn 'beloond' met Gouden Windei van Foodwatch

Dit ‘superfood’ product bestaat voor 68 procent uit toegevoegde siroop en voor maar 30 procent uit cranberries. Albert Heijn past de…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Foodwatch roept de cranberries van Albert Heijn uit tot het meest misleidende product. Dit ‘superfood’ product bestaat voor 68 procent uit toegevoegde siroop en voor maar 30 procent daadwerkelijk uit cranberries. Foodwatch stelt dan ook vast: &;Feitelijk worden dus vooral suikers verkocht onder het mom van superfood.&; Albert Heijn kreeg hiermee 28 procent van de dertienduizend stemmen en wint daarmee het Gouden Windei 2015.

related partner content for mobile comes here

Aardbeipoeder
Tweede in de windei-verkiezing is de Liga melk-aardbei geworden met 0,03 procent aardbeipoeder en - volgens de berekening van Foodwatch - 667 keer meer suikers.

Glucosestroop
De light pindakaas van supermarkt Plus is op de derde plaats geëindigd. Foodwatch: &;Deze pindakaas bevat weliswaar 30% minder vet, maar wel 451% méér suikers omdat vette pinda’s zijn vervangen door pure glucosestroop.&;

De wet verandert niet
De directeur van Stichting foodwatch Nederland, Ilse Griek, is verheugd over de aandacht die de verkiezing kreeg: &;Daardoor konden we duidelijk maken hoe misleidend de voedselindustrie vaak is. Zo zaten we maandag 4 januari bijvoorbeeld bij het consumentenprogramma Radar. Het zijn kleine stapjes in de goede richting, maar de verkiezing voor het Gouden Windei geeft heel duidelijk weer dat de huidige wetgeving faalt. Er wordt op allerlei manieren ruimte gegeven aan fraude en misleiding.&;

Succes
Wel leidde de verkiezing volgens Griek direct tot een aantal concrete successen. Albert Heijn heeft foodwatch laten weten de samenstelling van de cranberries dit kwartaal aan te gaan passen zodat het percentage cranberries wordt verdubbeld tot 60 procent. Daarnaast liet Supermarkt Plus aan Foodwatch weten dat het stopt met de huidige pindakaas light. Dit doet Plus samen met de supermarkten Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet, Deen, Coop en Emté die allen eenzelfde soort pindakaas light verkopen. Aldi liet weten het etiket op de pasta aan te gaan passen zodat de verwijzing naar (de verwaarloosbare hoeveelheid) truffel helemaal van de voorkant verdwijnt.


 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in