Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom het marketingverhaal van IBM’s Watson #FAILS

Waarom wil IBM de gevolgen van AI niet benoemen?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De opkomst van Artificial Intelligence (AI) is onstuitbaar, laat ik daar heel duidelijk over zijn. Exponentiële shit dit. AI zorgt ervoor dat computer en robots beter/slimmer kunnen werken dan mensen en dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Hoe vernuftiger de engineering (body) en hoe slimmer de AI (brains), hoe overbodiger de mens zal zijn, qua werk. Fine. Maar waarom AI ontwikkelaars zoals IBM zo ontwijkend zijn over de gevolgen van AI is ronduit beledigend voor het menselijk intellect.

De receptioniste
Op The Next Web hield Mark Teerlink een demonstratie van IBM’s Watson, een AI platform waar bedrijven en overheden verregaande automatisering kunnen doorvoeren. Mooi spul en erg waardevol na jarenlange, kostbare ontwikkeling. Volgens IBM zorgt Watson voor het verdwijnen van eenvoudige handelingen door mensen en vervangt dit door meer tijd om waardevolle taken uit te voeren. Als voorbeeld noemde Teerlink de automatische berichtenservice in een hotel die de receptioniste veel tijd zal besparen. Ook werden eenvoudige juridische handelingen op een juristenkantoor genoemd. Het probleem is dat er mensen zijn die momenteel deze handelingen allemaal uitvoeren.

Vervanging van de mens
Maar wat ik erg vervelend vond, was de opmerking ‘Watson brings humanity back in business’. Vervanging door AI betekent namelijk een reshuffle van menselijke taken, omscholing of zelfs ontslag. Het is zeker dat dit nu al op grote schaal gebeurt en de inzet van AI zal de komende jaren exponentieel gaan groeien. Maar het gaat me over het marketingverhaal van IBM's Watson. "Bringing humanity back in business?" No way. Humanity wordt er doelbewust uit verwijderd. Omdat het sneller en efficiënter kan. Dus op termijn goedkoper. Het doel van AI is vervanging van de mens.

Zuiverder
Zou IBM uit angst voor de consequenties van AI heel bewust het tegendeel tussen onze oren willen krijgen? Willen ze hiermee een voorschot nemen op ontslagclaims? Waarom zegt IBM niet dat ze innoveren en AI gebruiken om eenvoudige taken uit te voeren (of op termijn zelfs moeilijke)? Waarom dubbel te interpreteren prietpraat over ‘de menselijkheid in business brengen’. Dat AI steeds menselijker wordt, kan op vele andere, betere manieren worden verwoord. ‘Bringing human intelligence into computing’ bijvoorbeeld. Veel zuiverder en eerlijker.

AI tax
Voetnoot/zijpad - AI Tax. Feit 1: AI zal steeds taken van mensen gaan overnemen omdat ze efficiënter zijn. Feit 2: de bevolking zal steeds rijker worden. Waarom pleiten socialistische partijen als de PVDA niet voor AI tax? Het financiële voordeel van AI wordt zo verdeeld over de bevolking, zodat ook de mensen die er het minste voordeel maar juist de meeste last van hebben, ook van kunnen profiteren. Laat AI voor iedereen werken! Zo blijft er tijd over voor mensen om zich op de kwaliteit van het leven te richten: verbeteren van duurzaamheid, kunst maken, ervaringen opdoen tijdens reizen. Let the robots do the work and humans enjoy their life...


Beeld: iStockPhoto

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in