Overslaan en naar de inhoud gaan

Vier handige tips voor concurrentieonderzoek

Wie zijn uw concurrenten? En hoe kunt u ondanks die concurrentie toch goed inspelen op de huidige markt? Wat zijn uw sterke punten ten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wanneer u dit soort vragen heeft, voer dan een concurrentieonderzoek uit. Deze blog biedt vier handige tips voor het uitvoeren van een concurrentieonderzoek.

related partner content for mobile comes here

1. Combineer deskresearch met marktonderzoek 
Bij het uitvoeren van concurrentieonderzoek wordt al snel gedacht aan deskresearch, maar marktonderzoek kan ook waardevolle informatie opleveren. Voor het succes van uw dienst of product is het immers vooral belangrijk wat het beeld en de ideeën van uw potentiële klanten zijn over u en uw concurrenten. De ideale manier om hierachter te komen, is door middel van marktonderzoek.

2. Vraag het de doelgroep
Vindt u het lastig om uw belangrijkste concurrenten te bepalen? Waarschijnlijk heeft u zelf al wel een idee wie uw concurrenten zijn, maar het kan natuurlijk dat deze lijst niet compleet is. Vergeet u een concurrent? Om er zeker van te zijn dat dit niet het geval is, kunt u uw klanten/afnemers/doelgroep om input vragen. Wie zien zij als uw belangrijkste concurrenten? Op deze manier krijgt u al snel een complete lijst met al uw mogelijke concurrenten.

3. Denk ‘out-of-the-box’
U wilt natuurlijk dat uw marketingstrategie zo effectief mogelijk is. Daarvoor is het van belang dat u een compleet beeld heeft van het speelveld waarbinnen uw product of dienst zich begeeft. Wanneer u een lijst met concurrenten opstelt, denk dan niet alleen aan de voor de hand liggende concurrenten uit uw eigen productcategorie. Heeft u daarbuiten ook concurrenten? Hotels hebben bijvoorbeeld tegenwoordig naast andere hotelketens ook Airbnb als concurrent. Aan dit soort concurrenten denkt u niet direct, maar ze zijn wel belangrijk voor het bepalen van uw positie in de markt. Wilt u hierop bruikbare input? Vraag dan bijvoorbeeld niet “Welke hotels kent u?”, maar “Waar overnacht u?” Zo houdt u de vraag zo breed mogelijk.

4. Lees de eerdere weblogs met tips
Inhoudelijk kan een concurrentieonderzoek gaan over diverse onderwerpen, zoals uw , uw of de aankoopintentie van potentiële klanten. Wilt u een goed concurrentieonderzoek uitvoeren? Hou hier dan rekening mee.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in