‘Vertrouwen in goede doelen gestegen’


De index voor het donateursvertrouwen geeft aan in hoeverre het beter of slechter gaat met het vertrouwen in goede doelen. De index wordt samengesteld op basis van drie factoren; het geefklimaat, de geefbereidheid en de ontwikkeling van het imago van goede doelen.
In vergelijking met de meting van november 2005 vertoont het donateursvertrouwen in januari 2006 een lichte stijging, van -26 naar -21. De respondenten zijn vooral positiever over het geefklimaat. Zo is het percentage dat denkt dat Nederlanders de afgelopen 12 maanden meer zijn gaan geven gestegen van 22 naar 28 procent, terwijl het percentage dat denkt dat er juist minder wordt gegeven, daalde van 53 naar 44 procent. Ook wordt minder negatief gedacht over goede doelen in het algemeen. In november zei nog 39 procent negatiever te zijn gaan denken, in januari was dat 30 procent.
De verbetering van het donateursvertrouwen komt overeen met een verbetering van het consumentenvertrouwen in de economie, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in december en januari constateerde.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet percentage mensen dat instemt met de stelling ‘Goede doelen besteden het geld dat ze krijgen goed’ is voorts gestegen, van 17 procent in november naar 31 procent in januari. Er zijn geen noemenswaardige verschillen tussen november en januari in de meningen over de uitspraak ‘Goede doelen laten duidelijk weten waar ze het geld aan besteden’. Het toegenomen vertrouwen in goede bestedingen is volgens de onderzoekers niet te herleiden tot grotere tevredenheid over de communicatie.
De conclusies van de tweede peiling zijn gebaseerd op de online reacties van ruim 2300 respondenten uit een representatieve steekproef van 20.000 personen die door het Nederlandse Donateurspanel zijn benaderd. Dit panel is een initiatief van WWAV, WegenerDM en NetQuestionnaires. De index voor donateursvertrouwen werd in december 2005 geïntroduceerd en wordt vastgesteld met een methodiek die is afgeleid van de maandelijkse index voor het consumentenvertrouwen door het CBS.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid