Overslaan en naar de inhoud gaan

Versnelling vereist binnen retail om trends bij te houden

Gisteren was ik bij het Retail Event in Houten. Mijn bijzondere interesse ging uit naar de onderwerpen klantbehoud en klantwerving in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kernvragen van dit ogenblik zijn: hoe bied je (potentiële) klanten de ervaring waar ze naar op zoek zijn? Hoe leer je jouw klanten zo goed kennen dat je ze exact kunt bieden wat ze willen? Dit zijn overigens geen nieuwe vragen, maar het antwoord op deze vragen is wel veel complexer geworden door de razendsnelle technologische ontwikkelingen. Aan de andere kant bieden juist deze technologische ontwikkelingen prachtige kansen om je klant daadwerkelijk te leren kennen en daarop in te kunnen spelen via allerlei kanalen. De winnende retailers van morgen hebben die ICT infrastructuur op orde om klantdata (big data) te kunnen vastleggen, te analyseren en te ontsluiten via diverse kanalen. Met deze infrastructuur is het mogelijk om continu in dialoog te zijn met de klant via het kanaal dat de klant wenst.

related partner content for mobile comes here

Overigens waren er technologische ontwikkelingen genoeg op het Retail Event. Op het gebied van displays, beveiliging en cash systemen. Maar daadwerkelijke praktische oplossingen voor de retailer van morgen heb ik te weinig gezien.

Gelukkig heb ik ook opvallende zaken gezien en gehoord die ik graag met jullie wil delen. Popai Benelux opende voor mij de dag met een korte uitleg over haar : een model dat anticipeert op de ontwikkelingen in de beïnvloeding van de consument in diverse fases;
• Pre store: hoe wordt de consument beïnvloedt voordat hij naar de winkel gaat?
• To store: hoe wordt de consument beïnvloedt tijdens zijn gang naar de winkel?
• In store: hoe wordt hij in de winkel beïnvloedt?
• Post store: hoe wordt hij beinvloedt nadat hij het product heeft aangeschaft?

Vervolgens gaf Popai een aantal van haar leden een podium om wat mij betreft iets te veel te preken voor eigen parochie.

Het verhaal van Jaap Sengers van gaf een mooi kijkje in de wereld van marketing insights. Met name de ‘objective measures’ technieken zoals eye tracking en neuro onderzoek bieden veel toegevoegde waarden ten opzichte van de traditionele kwantitatieve en kwalitatieve marktonderzoeken. Bij neuro onderzoek wordt namelijk gekeken naar de daadwerkelijke activiteiten in de hersenen. Dit zijn directe activiteiten die vaak nog onbewust worden genomen, maar wel bepalend zijn voor de uiteindelijke keuze. Een mens handelt emotioneel en rechtvaardigt rationeel.

Harry Bijl van de branche organisatie gaf begin van de middag een zeer goed overzicht van de actuele trends en nieuwe ontwikkelingen. Met veel praktijkvoorbeelden over hoe de winkel naar internet wordt gehaald en internet naar de winkels. Het gaat om ‘instant buying’ door bijvoorbeeld QR codes te plaatsten in een etalage. De drie belangrijkste ontwikkelingen zijn: So Lo Mo (Social, Location and Mobile). Deze ontwikkelingen zijn vastgelegd in het rapport
" title="Retail2020">Retail2020.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Mijn conclusie van de dag is dat de trends en ontwikkelingen uitgebreid zijn besproken en goed tussen de oren zit bij de meeste retailers, maar dat de oplossingen voor een praktische omnichannel marketing aanpak te weinig op de beursvloer terug te vinden waren. Wellicht komt dat juist ook door begrippen als ‘omnichannel marketing’ en ‘big data’. Deze termen verlangen een soort van alles omvattend plan over alle kanalen heen voor 24 uur per dag en 7 dagen per week. Maar de truc voor de meeste retailers is om juist klein en simpel te beginnen en dat stap voor stap uit te breiden. Wees niet bang voor de technologische ontwikkeling, maar benut juist de vele kansen die dat biedt. Retail heeft meer dan ooit de kans om de klant echt koning te laten

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in