Overslaan en naar de inhoud gaan

De traditionele cashback actie in een mobiel jasje

Nederlanders houden van alles wat te maken heeft met korting. Spaarpunten voor korting, coupons voor korting, procentuele korting of zelfs…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als marketeers proberen we een goede verdeling te vinden tussen klantwerving en klantbehoud. Het behoud van klanten loont meer dan het werven van nieuwe, maar we mogen er nooit van uitgaan dat een klant eeuwig klant blijft. Klantwerving moet daarom een vaste plek op onze agenda hebben. Voor zowel klantwerving als –behoud hebben wij fantastische communicatiemiddelen tot onze beschikking, waarbij de traditionele cashback nog steeds erg goed scoort voor werving.

related partner content for mobile comes here

Cashback voor alles en iedereen
Van oudsher werden cashback acties veelal ingezet in de food sector, maar tegenwoordig vinden we ze ook terug in de retail, telecom en automotive. Twee euro van het aankoopbedrag terug bij aankoop van Witte Reus, vijftig euro bij aankoop van een nieuwe Samsung Galaxy Tab of tot wel € 3.000,- bij aankoop van het nieuwe model Opel. We zijn inmiddels veertig jaar verder sinds de introductie van de cashback. What has changed?

Ongeacht het feit dat we veertig jaar verder zijn, is een cashback nog steeds om meerdere redenen interessant:
- Het creëren van een contactmoment en een communicatiekanaal
- Het aanboren van nieuwe doelgroepen
- De verkoop van een bepaald product een extra impuls geven
- Het stimuleren van cross selling
- Het verzamelen van data over de nieuwe klanten

Met name het verzamelen van data over de nieuwe klanten is door de jaren heen een steeds belangrijkere reden geworden.

Offline cashback
Het ontvangen van korting kan voor de consument de doorslag geven om tot aankoop over te gaan. Het feit dat achteraf een omslachtig proces moet worden gestart waarbij de streepjescode en kassabon moet worden opgestuurd, wordt echter bij de aankoop vaak even vergeten. De nieuwe klant hebben we dus gewonnen, maar de data over de klant blijft uit. Dat moet anders kunnen.

Online cashback
Voor de meeste cashback acties zoals wij die kennen is deelname beperkt tot het offline, post, kanaal. Tegenwoordig wordt steeds vaker een geboden, waarbij de klant de benodigde document ook online kan versturen. Ongeacht of er een offline of online respons mogelijkheid wordt geboden, integratie van de verschillende kanalen (post, online, e-mail en betalingsverkeer) is noodzakelijk om het proces zo efficiënt mogelijk in te richten en de klantervaring te optimaliseren.

Integrated cashback
Na invoer van de coupon door het verwerkingsbedrijf wordt automatisch een e-mail verstuurd met daarin de mededeling dat de coupon is ontvangen en dat binnen enkele weken wordt overgegaan tot uitbetaling. Zodra de betaling is uitgevoerd ontvangt de begunstigde nogmaals een e-mail. Hetzelfde proces is van toepassing op online deelname. Niet alleen worden er extra contactmomenten gecreëerd met de deelnemer, ook draagt het bij aan positieve en transparante merkbeleving.

Mobile cashback
Waarom blijft een cashback actie tegenwoordig beperkt tot de offline en online kanalen? Waar is onze geliefde smartphone in dit geheel? Dat moet exact de gedachte zijn geweest die , hadden toen zij hebben ingezet voor hun mobiele cashback acties. Shopitize is ‘a brand new mobile app that gives you up to 50% cashback on your favourite grocery brands in most UK supermarkets’.

Het enige wat de consument moet doen voor deelname is de Shopitize app te downloaden en in de supermarkt de producten te kopen die zijn opgenomen in de app. Vervolgens maken zij een foto van de barcode en de kassabon, waarna Shopitize de deelname verwerkt en controleert. Uitbetaling wordt vervolgens gedaan door middel van PayPal of een cheque.

Eén op één massacommunicatie
Het grote voordeel van de mobile cashback is dat de merken inzicht krijgen in het winkel- en koopgedrag van de consument. Zodoende zijn zij beter in staat de doelgroep in kaart te brengen om hen zeer persoonlijke en exclusieve aanbiedingen te doen gebaseerd op hun koopgedrag.

Shopitize is naar mijn idee voor retail en FMCG organisaties de stap naar relevante en persoonlijke massacommunicatie. Shopitize is enkel nog beschikbaar in ‘the UK’. Volgens mij is het wachten op een Nederlands alternatief!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in