Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakgenoten! - De Troonrede van Jan Bouts

Als er iets is dat Nederland kan helpen om cohesie en richting te vinden, is dat een scherp geformuleerd doel. Eigenlijk een merkbelofte,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij welk beleid zijn merken, bureaus, kortom de hele marketingcommunicatiesector in 2014 het meest gebaat? Een heldere vraag. Een egoïstische vraag ook. En daar ligt nu onmiddellijk ook het eerste deel van mijn antwoord. Aan dat egoïsme hebben we niets. Iedereen die werkt in de marketingcommunicatiesector is juist gebaat bij beleid dat heel Nederland meeneemt en steunt. Want wij moeten het allemaal hebben van elke Nederlander, van elk Nederlands bedrijf, van elke Nederlandse instelling.

related partner content for mobile comes here

Daarom richt ik me op wat Nederland als geheel nu het hardst nodig heeft En wat Nederland nu het meest nodig heeft, is perspectief. Een duidelijke richting, een duidelijk punt aan de horizon. Dat is waar wij onze klanten steeds van trachten te overtuigen: zonder duidelijke koers van het merk, geen propositie, geen logische merkverwachting, geen trouw, minder marge.

En voor beleid is het natuurlijk niet anders. We kunnen beleid dat onherkenbaar is, niet begrijpen, niet onderschrijven, niet langdurig ondersteunen. De verwarrende onderhandelingen vol compromissen in voorbereiding op het in de Eerste Kamer brengen van de wetsvoorstellen, nemen elk gevoel van richting weg. Een punt op de horizon is dan al afwezig.

Dus als er iets is dat Nederland zou kunnen helpen om cohesie te vinden, richting te vinden, dan is dat een scherp geformuleerd doel en koers, met een kloppend hart. Eigenlijk een merkbelofte. Dat ontbreekt nu. Die moet er komen. Want als we allemaal samen een richting inslaan, dan bouwen we sneller aan onze toekomst en onze welvaart. En aan het vormen en formuleren van die merkbelofte kunnen wij als merkstrategen natuurlijk mee helpen.

Jan Bouts is head of strategy bij JWT Amsterdam. Daarvoor had hij een vergelijkbare functie bij Lowe Kuiper & Schouten (later Lowe).

Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem-Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit… Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts naar hun mening over 2014. Bij welk beleid zijn onze vakgenoten – en alle andere Nederlanders – het meest gebaat?

Onder anderen de volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze serie: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Ronald Pont, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Ge Key, Polle de Maagt, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken, Wesley Terhaar en Ron van der Jagt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in