Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever in de clinch met EU over reclame

Unilever mag zijn margarine Becel pro-activ niet langer aanprijzen als een product dat het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit heeft het EU-agentschap voor Voedselveiligheid (Efsa) in Parma bepaald in een eerste serie van acht uitspraken over gezondheidsclaims bij voedingsmiddelen, meldt Het Financieele Dagblad. Fabrikanten hebben circa 220 claims aangemeld.

related partner content for mobile comes here

Unilever gaat in beroep tegen de uitspraak. 'Het gaat ons om een zwaarwegend belang. Vitaliteit is onze missie, gezonde voeding ons voornaamste speerpunt', zegt een woordvoerder.

De Europese Commissie heeft bepaald dat de industrie na 2009 niet zomaar gezondheidsclaims op de etiketten mag voeren. Dan zijn nog uitsluitend door de Efsa goedgekeurde stellingen toegestaan. De Commissie wil daarmee de wildgroei aan gezondheidsclaims inperken.

Unilever zegt over Becel pro-activ dat 'plantaardige sterolen het cholesterol(gehalte) en het risico op hart- en vaatziekten verlagen'. De Efsa erkent het eerste deel van de claim, maar ziet onvoldoende bewijs voor het tweede deel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in