Overslaan en naar de inhoud gaan

Uniekaas wil kaasmarkt redden

Uniekaas lanceert deze week plannen die de kaasmarkt een nieuwe impuls moeten geven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo lanceert het bedrijf half mei een nieuw merk, Nederlander, en wil het ook met andere innovaties de omzet laten groeien in een markt die het moeilijk heeft onder druk van de prijzenoorlog.

related partner content for mobile comes here

Uniekaas spreekt van zuivel-anorexia: er wordt volop kaas gegeten, maar retailers doen minder met de A-merken en schuiven steeds vaker de huismerkkaas naar voren, die steeds minder mogen kosten.
De kaasmarkt heeft flink te lijden van de prijsdruk van de retailers. Albert Heijn kondigt deze week een prijsverlaging aan van vleeswaren en kaas, die tussen de 5 en 25 procent is.
Nu nemen A-merken in de kaasmarkt slechts eenderde van de markt in en wordt tweederde van alle kaas al als private label verkocht. Kaas dreigt alleen steeds meer een commodity te worden, terwijl consumenten wel zitten te wachten op smaak en versheid, zo blijkt uit onderzoek van Uniekaas. Die wens tot meer toegevoegde waarde staan echter op gespannen voet met het gemak dat consumenten ook zoeken. Zo is het aantal consumenten dat de gang naar de kaasspeciaalzaak maakt in tien jaar gehalveerd.
Leveranciers als Uniekaas en Westland (Maasdammer) worden zo steeds meer afhankelijk van de supermarkten die minder aandacht willen geven aan deze A-merken.

De gemiddelde prijs van een kilo kaas bedroeg in 1995 nog 5,02 euro, vorig jaar zakte dat naar 4,25 euro. De handelsmarge is daardoor ook flink gedaald. In totaal stijgt het volume van Goudse kaas (73 procent van de Nederlandse kaasmarkt), maar daalt de markt in waarde. In 2004 zou er door de prijsverlagingen in kaas 2,1 miljoen euro aan handelsmarge zijn weggegooid, laat Uniekaas deze week weten. Door een lagere prijs en meer handelingen staat het rendement van de categorie onder druk.

Uniekaas zegt het tij te willen keren en presenteert deze week een groot Nationaal Kaasonderzoek en een aantal plannen om de categorie weer wat schwung te geven. Enkele feiten uit dat onderzoek:

  • kaas is als categorie drie keer zo groot als zoet broodbeleg;
  • we eten in Nederland 14,9 kilo kaas per jaar per hoofd van de bevolking;
  • driekwart van de bevolking koopt elke week (of vaker) kaas;
  • men koopt kaas in eerste instantie op ouderdom (jong, belegen of oud). Het merk is van ondergeschikt belang;
  • tweederde van de Nederlanders koopt kaas in de supermarkt;
  • Het aanbod is te generiek. Half mei komt Uniekaas met een nieuwe kaas, Nederlander, die volgens ‘oude’ productiemethoden is bereid en meer vet en meer smaak bevat. De kaas kost 7,98 euro per kilo en kent een hogere marge voor de handel. Half mei moet het merk in de winkels liggen. Wunderman maakt er een campagne voor. Uniekaas hoopt ook op een betere samenwerking met de retailers om de categorie meer aandacht te geven. Business development manager, John Resink van Uniekaas: ‘Albert Heijn zegt dat het liever tien keer 10 eurocent verkoopt, dan drie keer 25 cent. Maar je kunt je afvragen of het rendement op dat laatste product niet veel hoger is. We vragen alleen maar om daar eens naar te kijken.’
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in