Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter: Populariteit of invloedrijk?

In tegenstelling tot wat ik ben gewend via mijn eigen blog kon ik na mijn eerste post op Molblog blij zijn met ruim 16.000 views.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In tegenstelling tot wat ik ben gewend via mijn kon ik na mijn op Molblog blij zijn met ruim 16.000 views. Gekscherend merkte iemand op dat mijn invloed door dit platform wel sterk moest zijn toegenomen. Uiteraard alles behalve dat is het geval maar het zet je aan het denken: Neemt je invloed door een platform toe? Bestaan er op een populair platform als Twitter eigenlijk invloedrijke personen? Of, hoe word je het?

related partner content for mobile comes here

Nu ook marketeers de waarde van Twitter inzien lijkt meten een heilige graal. Invloedrijke personen worden gezocht om het bereik te vergroten. Immers, alles voor het vaststellen of behalen van de ROI. Wanneer we een dienst als moeten geloven is Justin Bieber de juiste persoon voor al je problemen. Met een Kloutscore van 100 moet hij toch ieder geval in staat zijn mijn bereik te laten toenemen? De vraag is echter of bereiken van veel personen wel de juiste strategie is. 100.000 views zonder aankoop leveren beduidend minder op dan 10.000 views en 100 aankopen.

Effect van volume
Is the medium dus the message? Kan naast de PageRank de worden ingevoerd of is er meer benodigd?

Velen zullen inmiddels het experiment kennen waarbij voor verschillende Twitteraccounts een bot wordt ingesteld. Elk account plaatst automatisch een hoeveelheid tweets en wat blijkt? Frequentie van plaatsen doet het aantal volgers én de Kloutscore toenemen. ervaarde onlangs iets vergelijkbaars. Zijn oproep voor een goed doel werd door vele bekende en invloedrijke Twitteraars geretweet en bereikte 100.000-en personen. Het leverde een geweldig aantal van 389 kliks op en ja dames en heren, welgeteld 10 aanmeldingen. Dat is een click-to-action rate van 0.0025% en zoals hij zelf opmerkt: "Hell, anyone could do better with a phone book".

Invloedrijk worden
Wat maar weer blijkt is dat het zoeken naar influentials weinig zin heeft. Je boodschap wordt verspreid maar daar blijft het blijkbaar bij. Het essentiële onderdeel is zoeken naar de juiste persoon binnen de context van tijd, plaats en onderwerp. Wie voor jou invloedrijk is is dat niet altijd voor mij. benoemde het reeds:

Het gaat om
1)Vertrouwen,
2)Kennis en expertise,
3)Het motiveren van mensen,
4)Passie voor het onderwerp,
5)De positieve instelling en
6)De Givefactor. Het willen delen, het betrekken en het aangaan van relaties.
Pas dan wordt de invloed vergroot, pas dan heb je de juiste persoon.

Dus?
Het hebben van groot bereik is leuk, maar maakt het invloedrijk? Het focussen op volume levert in ieder geval weinig op. Ook voor de marketeer kan het zo zijn dat iemand met 50 volgers misschien geschikter is dan diegene gevolgd door 50.000 personen. De grootte van bereik is geen heilig element, het gaat om de relatie, de invloed en de daaruit voortvloeiende actie. Deze invloed is zeker niet vast te leggen in een algemene score maar dient te worden bekeken per niche.

Vraag blijft of het in de toekomst mogelijk zal zijn contextuele factoren en voortvloeiende actie mee te nemen in enige vorm van berekening. Een generieke score is helaas niet toereikend...

Yoshi Tuk / ">

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in