Overslaan en naar de inhoud gaan

Top 100 online vindbaarheid 2007: slechts 8% goed vindbaar

Search Engine Mediabureau Checkit onderzocht voor de tweede maal de online vindbaarheid van de 100 grootste adverteerders van Nederland…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

onderzocht voor de tweede maal de online vindbaarheid van de 100 grootste adverteerders van Nederland (bron: ) bij zoekmachines. Slechts 8% blijkt goed vindbaar.

related partner content for mobile comes here

De top 10 van de best scorende websites:
1. (94,67%)
2. (94,27%)
3. (91,81%)
4. (89,77%)
5. (85,10%)
6. (83,46%)
7. (82,64%)
8. (81,01%)
9. (79,04%)
10. (78,43%)

Bekijk de volledige .

De Top 100 online vindbaarheid werd voor het eerst in uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Tilburg. Uit de Top 100 online vindbaarheid 2007 blijkt dat 42% slecht vindbaar is (vindbaarheidsscore lager dan 50%), en dat maar 8% goed scoort (vindbaarheidsscore hoger dan 80%). Wel is er ten opzichte van 2006 een duidelijke verbetering waar te nemen; in 2006 was namelijk nog 68% van de onderzochte organisaties slecht online vindbaar.

Paul Aelen, een van de oprichters van Checkit, zegt over de resultaten: "Alhoewel de resultaten van 2007 verbeterd zijn ten opzichte van 2006, scoort nog altijd 42% van de grootste adverteerders ronduit slecht. Als je in ogenschouw neemt dat in dit onderzoek slechts 11 vindbaarheidscriteria zijn opgenomen, terwijl wij in ons honderden variabelen onderscheiden, dan trek ik de conclusie dat er voor deze adverteerders nog veel te winnen is op het gebied van Search Engine Ranking. Relatief kleine aanpassingen leiden vaak tot grote resultaten. Met ons Natural Search Model, dat is gebaseerd op analyse, advies en kennisoverdracht zorgen wij er samen met de klant voor dat hun website vindbaar wordt."

Variabelen
In het onderzoek is net als vorig jaar gekeken naar de volgende variabelen:
1. Sitemap
2. Title
3. Meta Tag Description
4. Meta Tag Keywords
5. Frames
6. H1-Tags
7. Hoeveelheid Content
8. Flash
9. Aantal Geïndexeerde Pagina's
10. Pagerank
11. Linkpopulariteit

De gehanteerde criteria zijn geselecteerd uit een paar honderd variabelen die de vindbaarheid van een website bij zoekmachines kunnen bepalen. Dit onderzoek geeft dan ook een indicatie van de vindbaarheid bij zoekmachines en is een momentopname.

Onderzoeksopzet
De websites van de 100 grootste adverteerders (bron: Nielsen Media Research) zijn aan de hand van 11 belangrijke vindbaarheidscriteria geanalyseerd. Per organisatie en per branche zijn 4 pagina's onderzocht die geselecteerd zijn op belangrijke gebruikersmotieven. Deze pagina's zijn vervolgens op hun vindbaarheid voor zoekmachines beoordeeld. De eindresultaten van de individuele organisaties op de elf vindbaarheidscriteria zijn gerangschikt van hoog naar laag, en afgezet tegen de grootte van het mediabudget, wat uiteindelijk resulteerde in de Top 100 online vindbaarheid.

Een artikel over dit onderzoek verscheen in het septembernummer van .

Bekijk de volledige .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in