Top 100 online vindbaarheid 2007: slechts 8% goed vindbaar


Search Engine Mediabureau Checkit onderzocht voor de tweede maal de online vindbaarheid van de 100 grootste adverteerders van Nederland (bron: Nielsen Media Research) bij zoekmachines. Slechts 8% blijkt goed vindbaar.
De top 10 van de best scorende websites:
1. KPN (94,67%)
2. Jamba (94,27%)
3. Dell Products Europe (91,81%)
4. T-Mobile Netherlands (89,77%)
5. Ministerie van Binnenlandse Zaken (85,10%)
6. Nationale Postcode Loterij (83,46%)
7. SNS Bank (82,64%)
8. Wehkamp (81,01%)
9. Kia Motors Nederland (79,04%)
10. Ministerie van Defensie (78,43%)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBekijk de volledige Top 100 online vindbaarheid 2007.
De Top 100 online vindbaarheid werd voor het eerst in 2006 uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Tilburg. Uit de Top 100 online vindbaarheid 2007 blijkt dat 42% slecht vindbaar is (vindbaarheidsscore lager dan 50%), en dat maar 8% goed scoort (vindbaarheidsscore hoger dan 80%). Wel is er ten opzichte van 2006 een duidelijke verbetering waar te nemen; in 2006 was namelijk nog 68% van de onderzochte organisaties slecht online vindbaar.
Paul Aelen, een van de oprichters van Checkit, zegt over de resultaten: "Alhoewel de resultaten van 2007 verbeterd zijn ten opzichte van 2006, scoort nog altijd 42% van de grootste adverteerders ronduit slecht. Als je in ogenschouw neemt dat in dit onderzoek slechts 11 vindbaarheidscriteria zijn opgenomen, terwijl wij in ons Natural Search Model (.pdf) honderden variabelen onderscheiden, dan trek ik de conclusie dat er voor deze adverteerders nog veel te winnen is op het gebied van Search Engine Ranking. Relatief kleine aanpassingen leiden vaak tot grote resultaten. Met ons Natural Search Model, dat is gebaseerd op analyse, advies en kennisoverdracht zorgen wij er samen met de klant voor dat hun website vindbaar wordt."
Variabelen
In het onderzoek is net als vorig jaar gekeken naar de volgende variabelen:
1. Sitemap
2. Title
3. Meta Tag Description
4. Meta Tag Keywords
5. Frames
6. H1-Tags
7. Hoeveelheid Content
8. Flash
9. Aantal Geïndexeerde Pagina's
10. Pagerank
11. Linkpopulariteit
De gehanteerde criteria zijn geselecteerd uit een paar honderd variabelen die de vindbaarheid van een website bij zoekmachines kunnen bepalen. Dit onderzoek geeft dan ook een indicatie van de vindbaarheid bij zoekmachines en is een momentopname.
Onderzoeksopzet
De websites van de 100 grootste adverteerders (bron: Nielsen Media Research) zijn aan de hand van 11 belangrijke vindbaarheidscriteria geanalyseerd. Per organisatie en per branche zijn 4 pagina's onderzocht die geselecteerd zijn op belangrijke gebruikersmotieven. Deze pagina's zijn vervolgens op hun vindbaarheid voor zoekmachines beoordeeld. De eindresultaten van de individuele organisaties op de elf vindbaarheidscriteria zijn gerangschikt van hoog naar laag, en afgezet tegen de grootte van het mediabudget, wat uiteindelijk resulteerde in de Top 100 online vindbaarheid.
Een artikel over dit onderzoek verscheen in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing.
Bekijk de volledige Top 100 online vindbaarheid 2007.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid